Succesvolle Strategie

Hoe kunnen bedrijven in een wereld van snelle transformatie – waar de innovaties elkaar in een sneltreinvaart opvolgen en verwachtingen van de klant sneller dan ooit veranderen – meer doorbraak en winstgevende groei leveren? 

Bakker Business Transformation Logo

Sustainable Innovation

Bedrijven die hun markt al domineren zullen net als de start-ups en scale-ups  blijvend moeten transformeren ondat ze anders uiteindelijk terrein verliezen.

Disruptive Strategy

Wanneer je als bedrijf een plek wilt veroveren in een markt die al gedomineerd wordt door anderen geeft een disruptive strategy jou de mogelijkheid om succesvol te zijn.

Blue Ocean Strategy

Door jezelf als bedrijf zo te positioneren dat dat de waarde voor de klant direct helder is en er altijd een behoefte aan is neem je direct een voorsprong op de concurrent.

Innovation Bakker Business Transformation

Innovatie Model

Veel bedrijven worden opgericht omdat iemand een goed idee had. Toch is er dan nog geen sprake van innovatie. Innovatie is een goed idee dat op de markt wordt gebracht. Dat dus een waarde vertegenwoordigt op de markt.

De verschillende vormen van innovatie:

  1. Product of dienst gerelateerde innovatie – Dat wat de organisatie op de markt brengt
  2. Proces gerelateerde innovatie – Hoe het profuct of de dienst op de markt wordt gebracht
  3. Business Model innovatie – Verandering van business elementen die er voor zorgen dat de organisatie waarde creëert
  4. Positionerings innovatie – Het creeeren van een nieuwe niche markt, een nieuwe positionering in het hoofd van de klant van een bestaand product

Om dit goed neer te zetten is een zorgvuldig ontwikkelde strategie van groot belang. Voor Start-ups maar ook voor Scale-ups en Grown-ups die een nieuw idee op de markt willen brengen.

 

Automatisering werkt omzet verhogend

Waarom is een strategisch plan een voorwaarde voor succes?

Wat is een strategisch plan en waarom is het belangrijk? Een strategisch plan definieert waar jouw organisatie voor staat. Het definieert de markt waarop jij concurreert en hoe jij op die markt concurreert. Het is de definitie van de doelen die jij gaat nastreven en, nog belangrijker, de initiatieven die jij gaat ontplooien om die doelen te bereiken. Het helpt je ook om de juiste middelen in te zetten om die initiatieven uit te voeren en die doelen te bereiken.

Waarom is een strategisch plan zo belangrijk?

  • Ten eerste geeft het focus aan jouw inspanningen en jouw (beperkte) investeringen.
  • Het geeft jouw team iets om zich achter te scharen en enthousiast over te zijn.
  • Ten slotte helpt het je bij het identificeren van de risico’s en kansen waarmee je in de markt zult worden geconfronteerd en dus bij het plannen van die risico’s of het benutten van die kansen.

De drie principes van strategische planning

  1. Ten eerste, bepaal een duidelijke richting en blijf op uw koers, in plaats van te meanderen en strategieën na te streven die elk jaar veranderen.
  2. Ten tweede, zeg nee tegen afleidingen. Het is heel gemakkelijk om verstrikt te raken in het WOW, dat ziet eruit als een cool initiatief, laten we dat nastreven.
  3. De derde is ervoor zorgen dat je jouw resources, jouw bronnen, goed verdeelt. Je hebt beperkte hoeveelheden geld, mensen en tijd, dus je moet ervoor zorgen dat je niet al je eieren in één mandje legt en in plaats daarvan initiatieven nastreeft die verspreid zijn over verschillende tijdshorizonten, verschillende markten en verschillende producten.

Wanneer je deze drie principes van strategische planning volgt zul je een duidelijke richting hebben die jij in de loop van de tijd kunt volgen om jouw doelen te bereiken.

Product- of dienst strategie

Bedrijven die hun markt al domineren zullen net als de start-ups en scale-ups  blijvend moeten transformeren ondat ze anders uiteindelijk terrein verliezen.

Abonnement Strategie

Wanneer je als bedrijf een plek wilt veroveren in een markt die al gedomineerd wordt door anderen geeft een disruptive strategy jou de mogelijkheid om succesvol te zijn.

Platform Strategie

Door jezelf als bedrijf zo te positioneren dat dat de waarde voor de klant direct helder is en er altijd een behoefte aan is neem je direct een voorsprong op de concurrent.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot het te laat is en doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Bakker Business Transformation. Met vragen over jouw:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onderzoek verdient zich altijd terug

Hoe creëer je een succesvolle strategie?

vStrategie is belangrijk. Maar het moet wel een weloverwogen strategie zijn. Je kunt geen foute aannames invoeren en verwachten dat er iets geweldigs uit voortkomt omdat je strategisch bezig bent. Drie strategische uitgangspunten:

1. Een goede strategie hoeft niet persé vernieuwend te zijn

Ten eerste, erken dat een goede strategie niet vernieuwend hoeft te zijn. Natuurlijk, soms is het dat wel, en het kan transformerend zijn. Iedereen zou graag de volgende iPhone uitvinden. Maar een goede strategie, zoals de professor en auteur Richard Rumelt heeft gezegd, gaat over het maken van keuzes. En die keuzes hoeven niet per se iets unieks te zijn dat de wereld nog nooit heeft gezien. Kijk naar de geschiedenis. Bekijk voorbeelden uit het verleden en kijk wat eerder heeft gewerkt, en dat kan voor jou een nuttige leidraad zijn. Kijk naar wat jouw concurrenten doen. Er is waarschijnlijk een goede reden voor. Afhankelijk van wat die reden is, kun je hen kopiëren, of je kunt er omheen draaien en iets totaal anders doen. Maar hoe dan ook, je wilt je bewust zijn van en geïnformeerd worden door wat zij doen.

2. Wat zijn de trends in jouw branche?

Ten tweede, denk na over toekomstige trends in jouw branche. Wat vermoedt je, op basis van jouw onderzoek en algemene kennis van het vakgebied, dat de volgende doorbraak in jouw bedrijfstak zal zijn? Vraag jezelf dan af: “Zal ik of mijn bedrijf deze doorbraak het meest waarschijnlijk realiseren, of zal een concurrent dat doen, en waarom?” Dat kan je helpen te begrijpen waar jij misschien te weinig investeert en jouw middelen of je jouw focus moet herverdelen. Als je een intuïtie hebt over waar de dingen naartoe gaan, kun jij je net zo goed positioneren om te proberen daar als eerste te komen.

3. Vraag input uit verschillende bronnen

Ten derde, zorg ervoor dat je input vraagt uit verschillende bronnen. Doe dus onderzoek. Het is verleidelijk om terug te vallen op wat gemakkelijk is, te vertrouwen op jouw eigen mening of op een kleine kring van mensen binnen jouw bedrijf, de ‘usual suspects‘. Maar dat is niet de manier om de beste inzichten of de slimste antwoorden te krijgen. Hoe zit het met de werkelijke gebruikers van het product of de dienst die je ontwerpt? Wat denken zij, en wat zouden zij waardevol vinden? Kun je het hen vragen, of het veld in gaan om van hen te leren? Hoe zit het met anderen binnen het netwerk van jouw bedriijf, de mensen die je niet noodzakelijkerwijs mee zou nemen in jouw onderzoek. De stagiaires, het boekhoudkundig personeel, of wie dan ook? Het probleem met strategische blinde vlekken is dat je echt blind bent, je hebt letterlijk geen idee dat je iets mist, dus je weet niet eens dat je ernaar moet zoeken. Maar als je er bewust een gewoonte van maakt om nieuwe stemmen en nieuwe perspectieven in te brengen, beperk je dat risico en geef je jezelf een veel betere kans om blinde vlekken aan het licht te brengen.

Wanneer je succesvolle strategieën wilt ontwikkelen, wanneer je wilt dat jouw strategisch denken goed onderbouwd is, dan kan het volgen van deze praktijken een groot verschil maken.

 

Strategische planning

De 5 stappen die leiden tot succes

  • Definieer jouw huidige positie in de markt
  • Definieer de doelen die je wilt bereiken
  • Bepaal hoe jij met concurrentie om wilt gaan
  • Onderzoek de mogelijkheden en maak een keuze
  • Organiseer jouw bedrijf en de processen voor succes

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: