Succesvolle Strategie

Succes = 20% Strategie + 80% executie

Hoe kunnen bedrijven in een wereld van snelle transformatie – waar de innovaties elkaar in een sneltreinvaart opvolgen en verwachtingen van de klant sneller dan ooit veranderen – meer doorbraak en winstgevende groei leveren?

Bakker Business Transformation Logo

Customer Centric Strategy

Bakker Business Transformation gaat uit van een Customer Centric Approach. Door de klant en de waarde die deze vooruit helpt centraal te zetten. >>

Sustainable Innovation

Succesvol Innoveren en Duurzame producten en diensten op de markt zetten vraagt om een specifieke eigentijdse Sustainable Business Strategy.

Disruptive Strategy

Wanneer je als bedrijf een plek wilt veroveren in een markt die al gedomineerd wordt door anderen geeft een disruptive strategy jou de mogelijkheid om succesvol te zijn. >>

Succes = 20% Strategie + 80% executie

Wie wil groeien en ambitieuze plannen heeft en wie de touwtjes aan elkaar wil knopen zodat de verschillende taken en onderdelen binnen een organisatie elkaar maximaal versterken weet dat een effectieve Business Strategie niet uit kan blijven. Voor de één betekent dit een stap terug doen en allereerst in kaart brengen hoe het nu georganiseerd is en wat om verbetering vraagt terwijl de ander de eerste stap zet van een strategie die in de waan van de dag is ontstaan naar een strategie waar bewust op wordt ingestoken. In beide gevallen staat het uitzetten van een effectieve strategie voor meer groei en een verbeterde afstemming van de verschillende ‘spelers’ binnen een organisatie. Bakker Business Transformation helpt je vooruit.

Succes is geen toeval - Bakker Business Transformation
Strategie - Bakker Business Transformation

Bewust kiezen voor groei en succes

1. Start-up met potentie

Ben je een Start-up met grote ambities en ben je ervan overtuigd dat succes niet uit kan blijven? Investeer dan bij aanvang in jouw Marketing Strategie.

2. Scale-up laat kansen liggen

Draai je best lekker maar weet je dat je interessante kansen laat liggen doordat je onvoldoende hebt geinvesteerd in Strategy Execution?

3. Expansie voorbij succesvol

Zie jij jezelf als succesvol maar wordt je door de realiteit ingehaald? Wil je verder optimaliseren, transformeren en innoveren zodat je er meer uit haalt?

De 4 P’s van een effectieve Business Strategie

Organisaties en bedrijven danken hun bestaansrecht aan het genereren van waarde en het zichzelf onderscheiden van de concurrentie. Strategie als positie hangt nauw samen met de Marketing Strategie – Dat wat je definieert om succesvol te zijn want zonder klanten is er geen bestaansrecht als bedrijf. De Value Proposition heeft hierbij de hoogste prioriteit. Zolang die niet met zorg is gedefineerd blijf je kansen missen en blijft het resultaat van Marketing matig.

Bakker Business Transformation besteed veel aandacht aan de Strategie als perspectief. We definiëren de Missie, Visie en Doelstellingen in de taal van de medewerkers én klangten en steken in op een model dat naleving in de hand werkt. Heldere communicatie staat hierbij centraal. 

Plannen vragen om controle systemen waarin de boundary systems zijn bepaald – wat wel en wat niet gewenst is – en het managen van risico’s is meegenomen.  Dit kunnen we inzetten op heel verschillende gebieden:

  • Klantgedrag
  • Klantverwachtingen
  • Productkwaliteit
  • Documentatie
  • Gemak van zakendoen
  • KPI’s
  • Enz.

Het automatiseren van de Customer Journey door middel van Marketing Automation, Sales Automation en Service Automation is een goed vertrekpunt maar zonder de afstemming met de Bedrijfsstrategie blijft het echte succes uit.

Wie slim is gaat voortdurend op zoek zijn naar veranderingen in de markt om zo de concurrentie voor te zijn met Sustainable Innovation – Het behouden van de verworven positie – of Disruptive Strategy – Het verstoren van de bestaande markt met een strategie die het aanbod geheel anders positioneert – tot gevolg.

Succesvol worden met een goed idee?

Innovation Bakker Business Transformation

Innovatie Model

Veel bedrijven worden opgericht omdat iemand een goed idee had. Toch is er dan nog geen sprake van innovatie. Innovatie is een goed idee dat op de markt wordt gebracht. Dat dus een waarde vertegenwoordigt op de markt.

De verschillende vormen van innovatie

  1. Product of dienst gerelateerde innovatie – Dat wat de organisatie op de markt brengt
  2. Proces gerelateerde innovatie – Hoe het product of de dienst op de markt wordt gebracht
  3. Business Model innovatie – Verandering van business elementen die er voor zorgen dat de organisatie waarde creëert
  4. Positionerings innovatie – Het creëren van een nieuwe niche markt, een nieuwe positionering in het hoofd van de klant van een bestaand product

Om dit goed neer te zetten is Business Transformation Model voorzien van een zorgvuldig ontwikkelde strategie en de executie ervan van groot belang. Voor Start-ups maar ook voor Scale-ups en Grown-ups die een nieuw idee op de markt willen brengen.

 

Automatisering werkt omzet verhogend

Waarom is een strategisch plan een voorwaarde voor succes?

Wat is een strategisch plan en waarom is het belangrijk? Een strategisch plan definieert waar jouw organisatie voor staat. Het definieert de markt waarop jij concurreert en hoe jij op die markt concurreert. Het is de definitie van de doelen die jij nastreeft en, nog belangrijker, de initiatieven die jij gaat ontplooien om die doelen te bereiken. Het helpt je ook om de juiste middelen in te zetten om die initiatieven uit te voeren en die doelen te bereiken.

Waarom is een strategisch plan zo belangrijk?

  • Ten eerste geeft het focus aan jouw inspanningen en jouw (beperkte) investeringen
  • Het geeft jouw team iets om zich achter te scharen en enthousiast over te zijn
  • Ten slotte helpt het je bij het identificeren van de risico’s en kansen waarmee je in de markt zult worden geconfronteerd en dus bij het plannen van die risico’s of het benutten van die kansen.

De drie principes van strategische planning

  1. Ten eerste, bepaal een duidelijke richting en blijf op uw koers, in plaats van te meanderen en strategieën na te streven die elk jaar veranderen.
  2. Ten tweede, zeg nee tegen afleidingen. Het is heel gemakkelijk om verstrikt te raken in het WOW, dat ziet eruit als een cool initiatief, laten we dat nastreven.
  3. De derde is ervoor zorgen dat je jouw resources, jouw bronnen, goed verdeelt. Je hebt beperkte hoeveelheden geld, mensen en tijd, dus je moet ervoor zorgen dat je niet al je eieren in één mandje legt en in plaats daarvan initiatieven nastreeft die verspreid zijn over verschillende tijdslijnen, verschillende markten en verschillende producten.

Wanneer je deze drie principes van strategische planning volgt zul je een duidelijke richting hebben die jij in de loop van de tijd kunt volgen om jouw doelen te bereiken.

Product- of dienst strategie

Kies je voor het vermarkten van producten en diensten die je voor een grotendeels vast prijs afzet bij een vaste doelgroep? Vergeet dan niet dat elke andere oplossing bij het probleem van de klant jouw concurrent is en dat je doorlopend actief in de markt bent.

Abonnement Strategie

Of kies je voor een een meer passieve strategie waarbij jouw klanten bij aanvang de commitment met jou aangaan door een abonnement af te sluiten waardoor jij verzekerd bent van structurele inkomen en je vooral zult moeten investeren in de relatie met de klant.

Platform Strategie

Of kies je voor een strategie waarbij je twee klantgroepen tegelijk bedient. Doelgroepen bij elkaar de oplossing voor hun probleem vinden waarvoor jij de middelen levert om elkaar te versterken. Deze complexere strategie wordt met de dag populairder.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onderzoek verdient zich altijd terug

Hoe creëer je een succesvolle strategie?

Strategie is belangrijk. Maar het moet wel een weloverwogen strategie zijn. Je kunt geen foute aannames invoeren en verwachten dat er iets geweldigs uit voortkomt omdat je strategisch bezig bent. Drie strategische uitgangspunten:

1. Een goede strategie hoeft niet persé vernieuwend te zijn

Ten eerste, erken dat een goede strategie niet vernieuwend hoeft te zijn. Natuurlijk, soms is het dat wel, en het kan innoverend zijn. Wie had de iPhone niet willen uitvinden?  Maar een goede strategie gaat over het maken van keuzes. En die keuzes hoeven niet per se iets unieks te zijn dat de wereld nog nooit heeft gezien. Kijk maar naar de geschiedenis. Bekijk voorbeelden uit het verleden en kijk wat eerder heeft gewerkt. Kijk naar wat jouw concurrenten doen. Er is waarschijnlijk een goede reden voor. Afhankelijk van wat die reden is, kun jij hen kopiëren of je kunt er omheen draaien en iets totaal anders doen. Maar hoe dan ook, je wilt je bewust zijn van en geïnformeerd worden door wat zij doen.

2. Wat zijn de trends in jouw branche?

Ten tweede, denk na over toekomstige trends in jouw branche. Wat vermoedt je, op basis van jouw onderzoek en algemene kennis van het vakgebied, dat de volgende doorbraak in jouw bedrijfstak zal zijn? Vraag jezelf dan af: Zal ik hierin meegaan of zal een concurrent dat doen? Dat kan je helpen inzien waar jij misschien te weinig investeert en jij jouw middelen en jouw focus beter anders kunt inzetten.

3. Vraag input uit verschillende bronnen

Ten derde, zorg ervoor dat je input verzamelt uit verschillende bronnen. Doe dus onderzoek. Het is verleidelijk om terug te vallen op wat gemakkelijk is, te vertrouwen op jouw eigen mening of op een kleine kring van mensen binnen jouw bedrijf, de ‘usual suspects‘. Maar dat is niet de manier om de beste inzichten of de slimste antwoorden te krijgen.

  • Hoe zit het met de werkelijke gebruikers van het product of de dienst die jij aanbied?
  • Wat denken zij en wat zouden zij waardevol vinden? 
  • Hoe zit het met anderen binnen het netwerk van jouw bedriijf, de mensen die je niet noodzakelijkerwijs mee zou nemen in jouw onderzoek? De stagiaires, het boekhoudkundig personeel, of wie dan ook? Het probleem met strategische blinde vlekken is dat je echt blind bent en je zelf letterlijk geen idee hebt dat je iets mist.

Door er bewust een gewoonte van te maken om nieuwe stemmen en nieuwe perspectieven in te brengen, beperk je dat risico en geef je jezelf een veel betere kans om succesvol te zijn. Wanneer je succesvolle strategieën wilt ontwikkelen, wanneer je wilt dat jouw strategisch denken goed onderbouwd is, dan kan het volgen van deze praktijken een groot verschil maken.

 

Chantal Bakker Bakker Business Transformation

Strategische planning

De 5 stappen die leiden tot succes

  • Definieer jouw huidige positie in de markt
  • Definieer de doelen die je wilt bereiken
  • Bepaal hoe jij met concurrentie om wilt gaan
  • Onderzoek de mogelijkheden en maak een keuze
  • Organiseer jouw bedrijf en de processen voor succes

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief:

Share This