Lean Start-up
Ben jij een Start-up met veel potentie? Wil je de kans op succes vergroten? Vaardigheden ontwikkelen die jou daarbij helpen en voorkomen dat jij één van de velen Start-ups bent die het niet gaat redden? Gebaseerd op onderzoeken van Harvard Business School en theoriën die zichzelf hebben bewezen?
Waarde Creatie
Of je succesvol bent als Start-up valt of staat met de waarde die je voor de klant weet te genereren. Door de waarde propositie verder aan te scherpen sta je direct 1 – 0 voor.
De Lean Strategie
Hoe is het bedrijf georganiseerd? Welke processen liggen hieraan ten grondslag? Hoe betreed jij de markt? Hoe kom je aan klanten? Welk verdienmodel hanteer jij?
Acceleratie
Door op tijd te anticiperen op succes en veranderingen in de markt en te investeren in alignment van de infrastructuur neemt de slagingskans aanzienlijk toe.
Ontdek hoe je een Sustainable Business opzet
Dromen hebben we als ondernemer allemaal. Maar hoe zorg je er nu voor dat je die dromen omzet in een succesvol bedrijf dat niet alleen nu maar ook op de lange termijn succesvol is? Dat haar doelen steeds dichterbij ziet komen waardoor er ook weer ruimte ontstaat om verder door te ontwikkelen, verder te groeien. Als Start-up is het jouw taak om uit te vinden hoe je een bedrijf of organisatie bouwt waar klanten op zitten te wachten en waarvoor ze bereid zijn te betalen. Van het ontwikkelen van innovatie producten en diensten vanuit een overtuigende visie en met een grote ambitie en dat allermaal tegelijkertijd.
Het geheim van de Start-up
Het geheim van succesvolle Start-ups zit in de combinatie van een aantal zaken:
- Ze hebben een goed uitgewerkte strategie waarbij de klant, de medewerkers en de aandeelhouders gebaat zijn
- Ze draaien vanuit een groei-mindset op een Business Model dat de machine draaiende houdt en geheel in lijn is met de Business Strategie
- Ze zetten bij alles het creëren van waarde voor de klant centraal en bouwen dus aan een Customer Centric organisatie
- Ze nemen een duidelijke herkenbare positie in in de markt en ontwikkelen daar hun brand omheen voorzien van een scherpe missie, visie en doelstelling
- Ze steken in op Data-Analyse en bouwen aan een lerende organisatie die doorlopend blijft optimaliseren en aanscherpen
- Ze automatiseren zoveel mogelijk taken. Niet alleen Marketing, Sales en Service maar ook het digitaliseren van de bedrijfsprocessen.

Wie zijn die Start-ups?
De meest succesvolle Start-ups zijn van middelbare leeftijd
Onderzoekers analyseerden de leeftijd van alle oprichters van bedrijven. Ze ontdekten dat de gemiddelde leeftijd van de ondernemers die de snelst groeiende startups hebben opgericht 45 jaar is. Over het algemeen laat het empirische bewijs zien dat succesvolle ondernemers doorgaans van middelbare leeftijd zijn – niet jong.
De 7 meest essentiële ondernemersvaardigheden
De kans op succes drastisch vergroten
Vooral in de eerste fasen van het opstarten van een bedrijf, zijn ondernemers verantwoordelijk voor het uitvoeren van een verscheidenheid aan taken – het hoort erbij. Voordat u een boekhoudafdeling, marketingstaf en productontwikkelingsteam hebt, zul je waarschijnlijk een aantal van deze cruciale verantwoordelijkheden moeten beheersen. Door de tijd te nemen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen voordat je jouw bedrijf start, kunt je de kansen op succes drastisch vergroten. Hier is een lijst van enkele van de meest kritische vaardigheden die alle ondernemers moeten hebben:
- Communicatievaardigheden die je veel zult gebruiken wanneer je werkt met verkopers, investeerders, klanten en verschillende leden van jouw groeiende team
- Een Business Model dat jou in staat stelt om zo efficiënt mogelijk naar jouw doelen toe te werken
- Vaardigheden op het gebied van Time Management die van essentieel belang zijn, vooral in het begin, wanneer jij meerdere verantwoordelijkheden hebt
- Datagestuurde besluitvorming waardoor je objectieve, meetbare beslissingen kunt nemen over jouw producten, diensten, bedrijf en klanten
- Strategisch denken waardoor jij gemakkelijker kansen en bedreigingen kunt ontdekken die jouw bedrijfsbeslissingen sturen
- Boekhoudkundige basiskennis die is voordat je een medewerker of team hebt dat zich bezighoudt met het beheer van de financiën van jouw bedrijf
- Veerkracht want elke ondernemer wordt geconfronteerd met uitdagingen en moeilijkheden en het vergt veel veerkracht om terug te veren
Het verschil tussen een succesvolle Start-up en degenen die falen zit hem vooral in het voortschrijdend inzicht dat ze ontwikkelen, de kansen die ze benutten en de tools die ze gebruiken om tot strategie executie over te gaan en zo te ontdekken welk deel van hun aanpak briljant is en wat een misvatting bleek en de daaropvolgende doorlopende aanpassing van de strategie.
Welke branches profiteren het meest van het Bakker Transformation Model?
Hoewel het Bakker Transformation Model eigenlijk voor elke branche interessant is, zijn er een aantal branches die opvallend veel profijt kunnen hebben. Laat je dus vooral niet afschrikken wanneer jouw branche er niet bij staat. Wij werken voor ZZP-ers, MKB-ers en Corporate organisaties met de potentie te groeien doordat zij een innovatieve transformatie mindset omarmen en de waarde begrijpen van een strategisch business model dat perfect aansluit op de kansen van vandaag de dag.
- Management Diensten
- Computer Software
- Marketing, Sales & Reclame
- (Online) Opleidingen & Trainingen
- Bouw- & Infrabedrijven
- Financiële Dienstverlening
- Automotive
- (Bedrijfs-) Makelaardij
- Telecommunicatie
Product- of dienst strategie
Bedrijven die hun markt al domineren zullen net als de start-ups en scale-ups blijvend moeten transformeren ondat ze anders uiteindelijk terrein verliezen.
Abonnement Strategie
Wanneer je als bedrijf een plek wilt veroveren in een markt die al gedomineerd wordt door anderen geeft een disruptive strategy jou de mogelijkheid om succesvol te zijn.
Platform Strategie
Door jezelf als bedrijf zo te positioneren dat dat de waarde voor de klant direct helder is en er altijd een behoefte aan is neem je direct een voorsprong op de concurrent.
De grootste succesversnellers
Value Proposition
Door jezelf als bedrijf zo te positioneren dat de waarde voor de klant direct helder is en er altijd een behoefte aan is neem je direct een voorsprong op de concurrent.
Sustainable Innovation
Bedrijven die hun markt al domineren zullen net als de start-ups en scale-ups blijvend moeten transformeren ondat ze anders uiteindelijk terrein verliezen.
Disruptive Strategy
Wanneer je als bedrijf een plek wilt veroveren in een markt die al gedomineerd wordt door anderen geeft een disruptive strategy jou de mogelijkheid om succesvol te zijn.
Blogs en artikelen over Transformation
Transformation & Innovation
5 Business Modellen bij Duurzaamheid als Winstgevende Strategie
Met een lange termijn strategie de concurrentie verslaan Ik herinner het mij nog goed. Jaren geleden had ik een klant die duurzamer wilde ondernemen en dat als Purpose wilde opnemen in zijn Business Strategie. Maar hij was niet bereid - om financiele redenen - om daar...
MKB stapt over op Battery Energy Solar Systems (BESS)
Zonnepanelen met batterij zijn de toekomst Een zonne-energiesysteem op batterijen kan een goede investering zijn voor MKB bedrijven en hun specifieke omstandigheden en doelstellingen. Zij hebben gegarandeerd baat bij een investering in dergelijke systemen....
Welke Online Marketing Strategieën zijn het meest effectief?
Door een succesvolle Marketing Strategie voor jouw bedrijf te creëren, kun je doelgroepen identificeren en campagnes ontwerpen die hen op de meest effectieve manier bereiken. Je kunt als bedrijf of onderneming ook datagestuurde inzichten gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen over wat werkt en wat niet. Met de uitgebreide ervaring van Bakker Business Transformation heb je ervaring bij de hand die jou door het hele proces begeleidt.
EVENT: HBS Style Case Study over Disruptive Strategy
Hoe Kodak haar eigen ondergang had kunnen voorkomen In dit online evenement georganiseerd door Harvard Business School Online Chapter Amsterdam BeNeLux neemt dr. Barbara van Veen de aanwezigen mee in een HBS Style Case Study die laat zien hoe Kodak disruptie had...
Wij denken dat je dit ook interessant vindt:
Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?
Succes is geen toeval
Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is
Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:
- Value Proposition Start-up
- Business Model Transformation
- Strategie bepaling
- Inbound Marketing Strategie
- Sales Organisatie Model
- Customer Service
- CRM & Automation
En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.
Onze nieuwsbrief
Let’s keep in touch
Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Ja, ik wil samen transformeren!
Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: