SEO Marketing Strategie
Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is zo oud als Online Marketing zelf. De vraag ernaar is ondanks de verhoogde moeilijkheids graad groter dan ooit. En niet voor niets. Het is de Marketing Strategie waarmee je jouw doelgroep bereikt wanneer deze zich buiten jouw bestaande netwerk bevindt.

De voordelen van SEO Marketing voor bedrijven
SEO marketing biedt een scala aan voordelen voor bedrijven. Van verbeterde zichtbaarheid en hogere zoekmachine rankings tot meer website verkeer en een grotere geloofwaardigheid van het merk. Als zodanig kan investeren in een effectieve SEO Strategie de sleutel tot succes zijn voor veel bedrijven. We leggen graag wat meer uit over de potentiële voordelen van het opnemen van een SEO Strategie in het marketingplan.
Meer verkeer naar de website
Een van de grootste en meest voor de hand liggende voordelen van SEO marketing is meer verkeer naar de website. Met behulp van gerichte keywords en zinnen kan de website van een bedrijf of organisatie veel hoger verschijnen op zoekmachine resultaatpagina’s (SERP’s) zoals Google. Dat helpt om meer bezoekers aan te trekken en meer leads te genereren. Bovendien kunt je met een effectieve SEO Strategie meer ogen op uw inhoud krijgen door het bereik uit te breiden van lokale zoekopdrachten naar de wereldwijde markt.
Hogere conversiepercentages
Met een goed geplande en uitgevoerde SEO-strategie kunnen ondernemers de zichtbaarheid van hun website vergroten waardoor niet alleen het verkeer maar ook de conversiepercentages verbeteren. Door bezoekers te voorzien van relevante informatie over het bedrijf of de diensten kunt je een betekenisvollere band creëren met potentiële klanten door hen te laten zien waarom jouw aanbod het beste bij hen past.
Stijgende waarde van het merk – De brandwaarde
SEO marketing kan ondernemers helpen hun naamsbekendheid en zichtbaarheid op het web te vergroten. Door pagina’s te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze verschijnen in zoekopdrachten van potentiële klanten die op zoek zijn naar producten of diensten die verband houden met hun bedrijf. Verhoogde naamsbekendheid helpt om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en kan resulteren in meer verkoop op de lange termijn.
7 voordelen van SEO Marketing
SEO Marketing als onderdeel van de Bedrijfsstrategie én de Marketing Strategie kent een aantal grote voordelen ten opzichte van het toepassen van op zichzelfstaande Marketing Tools:
- Het verhoogt het verkeer direct
- Het genereert meer leads
- Het is een gunst aan de klant
- Het werft buiten het bestaande netwerk
- Het laat zien dat je de expertstatus hebt
- Het is een blijvende investering
- Het kent een hoog percentage dat klant wordt
De 5 belangrijkste voorwaarden voor SEO
Om beter gevonden te worden moet een website aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. Maar wist je dat je dezelfde techniek ook in Social Media en advertenties kunt toepassen? Omdat Zoekmachine Optimalisatie (SEO) voor veel bedrijven en organisaties nog een grote black box is helpen we je een eind op weg. Bakker Business Transformation heeft zo’n 30 jaar ervaring met marketing op basis van keywords (Dat deden we ook al toen er nog geen internet was) en zo’n 20 jaar in SEO. Daarmee waren we een van de eersten die dat in de Nederlandse taal deed. Niet zo moeilijk wanneer je je bedenkt dat er toen ook maar weinig concurrende websites waren. Inmiddels is dat wel anders en SEO heeft vele grote veranderingen ondergaan. Er bestaan dan ook veel fabels en misverstanden over SEO. Wij kunnen er kort over zijn. SEO in een concurrende markt kun je maar beter uitbesteden. Dat heeft een te grote complexiteit om zelf min of meer toevallig succesvol in te zijn. Maar ook wanneer je niets tot weinig aan SEO doet wordt je door zoekmachines geindexeerd en meegenomen in de resultaten. Je kunt er dus maar beter wel iets van weten omdat elk investering in SEO een groot verschil kan maken.
1. DE TECHNISCHE VOORWAARDEN
9 op de 10 websites zijn technisch niet geschikt voor SEO. Ondanks dat het met de huidige technische ontwikkeling erg eenvoudig kan zijn. Toch is dit een belangrijke voorwaarde voor het verbeteren van de vindbaarheid. Zo kijkt Google onder meer naar de snelheid van de website. Maar ook bepaalde aanvullende scripts maken het gemakkelijker om de site te beoordelen voor de vindbaarheid op bepaalde keywords. Het optimaliseren van uw website voor zoekmachines is geen eenmalige taak. De algoritmen van zoekmachines veranderen voortdurend. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van de beste praktijken en de technische voorwaarden voor SEO. En helaas hebben websites een beperkte houdbaarheid. Door de technische ontwikkelingen die in een hoog tempo veranderen daalt de waarde ook gewoon. Dan wordt het tijd voor een geheel nieuwe techniek.
Gebruik up-to-date Structured Data Markup
Structured Data Markup, ook bekend als schema markup, is code die wordt gebruikt om zoekmachines te helpen inhoud te presenteren in meer gebruikersvriendelijke formaten. Hiermee kun je een meer gedetailleerde paginasamenvatting maken die bovenaan de SERP’s verschijnt wanneer mensen zoeken naar gerelateerde zinnen. Van receptkaarten tot beoordelingssnippets en lokale bedrijfscontent. Met de opmaak van gestructureerde gegevens kunt je jouw inhoud markeren en ervoor zorgen dat deze verschijnt in relevante zoekresultaten.
Zorg voor veilige verbindingen met HTTPS
De beveiliging van een website is een van de belangrijkste aspecten van SEO. Google geeft de voorkeur aan veilige websites. Het is dus noodzakelijk om ervoor te zorgen dat jouw website HTTPS heeft ingeschakeld. HTTPS versleutelt de verbindingen tussen de webserver en de webbrowser. Dit betekent dat gegevens niet ongemerkt kunnen worden gestolen of gewijzigd. Hierdoor blijven bezoekers veilig wanneer ze de website bezoekers. Bovendien is HTTPS een rankingfactor voor Google en andere zoekmachines. Wanneer twee sites vergelijkbare inhoud hebben maar slechts één ervan maakt gebruik van veilige HTTPS-protocollen zal Google die site hoger plaatsen.
Zorg voor de juiste Site Speed Optimalisatie voor alle gebruikerservaringen
Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die sneller laden. Wanneer jouw website te traag is heeft dat een negatieve invloed op de SEO-rangschikking. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat jouw website voor alle gebruikersscenario’s – desktop, tablet en mobiel – snel genoeg laadt. Je kunt Google’s PageSpeed Insights gebruiken om te controleren hoe het met de snelheid van jouw webpagina is gesteld zodat je daarop anticiperend kunt optimaliseren. Een snellere paginasnelheid leidt tot hogere conversies en betere organische zoekresultaten. De SEO.

2. SEO KEYWORD ONDERZOEK
De belangrijkste voorwaarde voor SEO: Het Keyword Onderzoek. Hoe maak je een lijst met effectieve SEO Keywords voor jouw website? Wanneer jouw taalgebruik niet overeenkomt met dat van de klant zullen jullie elkaar nooit vinden. Wanneer jouw klant bijvoorbeeld op zoek is naar een tuinman en jij biedt jouw diensten aan onder de naam hovenier, zal hij jou niet vinden. Het komt dus vrij precies. De uitslag van het onderzoek is bovendien van grote waarde voor alle Online Marketing activiteiten. Dus ook voor Social Media. Met een effectieve SEO Marketing Strategie en dejuiste keywords krijg je meer verkeer en dus meer potentiele klanten.
Bepaal jouw doelgroep
Voordat je een lijst van SEO-zoekwoorden kunt maken moet je weten wie jouw doelgroep is. Zo kun je bepalen welke soorten zoektermen zij waarschijnlijk zullen gebruiken. Dat zal helpen bij het bepalen van de soorten zoekwoorden waarop jij je moet richten bij de optimalisatie van de website. Hiervoor zijn diverse keyword research tools waaronder de Google Keyword Planner beschikbaar waarmee je erachter kunt komen waar klanten naar zoeken. Dat klinkt eenvoudig maar helaas is het dat lang niet altijd. Daarom kan het helpen om bestaande klanten te raadplegen of eerst een advertentie op te zetten en de statistieken daarvan en die van de website te gebruiken als vertrekpunt. Maar vergeet niet, met al deze middelen krijg je alleen een beeld van de keywords die je zelf ook hebt gebruikt terwijl de meest interessante keywords die voor (extra) groei zorgen daar vaak buiten liggen.
Ga op zoek naar relevante trefwoorden
Zodra je de trefwoorden hebt geïdentificeerd die jouw doelgroep waarschijnlijk zal gebruiken zorg er dan voor dat je goed onderzoekt hoe concurrerend ze zijn en of ze al dan niet winstgevend zullen zijn voor jouw bedrijf. Sommige woorden zijn relatief makkelijk te optimaliseren anderen juist heel moeilijk. Daarmee is het niet onmogelijk maar dan is het waarschijnlijk wel beter om een expert in te schakelen. Bakker Business Transformation heeft 30 jaar ervaring met de integratie van de SEO Marketing Strategie in de meer algemene Marketing Strategie en de Business Strategie. Je zult er misschien pas aan denken wanneer jouw bedrijf al een tijd actief is maar voor start-ups geldt dat het zeker aan te raden is om juist al vooraf aan te vangen met SEO. Je krijgt namelijk veel input over zoekvolume, trends en concurrentieniveau van elk trefwoord. Deze helpen je tevens om belangrijke strategische keuzes te maken. Los van dat het samenstellen van deze trefwoorden de beste potentiële SEO-prestaties bieden.
3. HET BELANG VAN EEN SEO STRUCTUUR
Het creëren van een SEO-structuur die is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO) en de gebruikerservaring ten goede komet kan een moeilijke maar essentiële taak zijn. De waarde van een website structuur die SEO ondersteunt is door Google flink omhoog geschroefd de afgelopen jaren. Hier valt dan ook veel winst te behalen doordat veel bedrijven dit nog niet toepassen. Maar er is nog een belangrijke reden om hier voldoende aandacht aan te besteden. Hier komt eigen alles samen: Jouw Business Strategie, jouw Value Proposition, de Marketing Strategie en de SEO Strategie. Het is min of meer een 3D-representatie van het bedrijf of de organisatie en kan bovendien als een stappenplan dienen voor de optimalisatie van zowel de SEO als het bedrijf als geheel. Zeker wanneer het Agile werken wordt omarmt.
Bereid een gedetailleerde Site Structuur voor op basis van Keywords
Zodra je de keywords hebt geïdentificeerd die jouw doelgroep waarschijnlijk zal gebruiken kun je aan de slag. Deze structuur moet de belangrijkste categorieen en sub-categorieen voor elke pagina bevatten, ze in een hiërarchie plaatsen en voor elke pagina een SEO-URL creëren. Dit helpt ervoor te zorgen dat de inhoud van de website op een logische manier is georganiseerd en gemakkelijk kan worden geïndexeerd door zoekmachines. Zoekmachines kijken namelijk heel erg naar semantische relaties waaruit ze de precieze betekenis en intenties achter woorden halen. Daar moet je hen bij helpen. Want zeg nou eerlijk, waar denk jij aan wanneer ik het over het woord ‘ golf’ heb? De zee? De sport? De auto? En als ik het in de buurt van het woord autoband plaats? Weet je het dan?
Maak URL’s die SEO-vriendelijk en gemakkelijk te lezen zijn
Een goede SEO-structuur begint met URL’s die gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn. Gebruik korte, beknopte URL’s met de meest relevante trefwoorden erin. Gebruik bij het maken van de URL koppeltekens in plaats van underscores om trefwoorden te scheiden. Dat maakt het gemakkelijker voor zoekmachine crawlers om de betekenis te achterhalen en te weten bij welke zoekvraag ze jouw pagina moeten laten zien. Daarnaast is het ook voor de bezoeker en de marketeer die campagnes maakt gemakkelijker om het beter te onthouden is dan een rij cijfers en letters. Vermijd ook het gebruik van query strings en sessie-ID’s die webcrawlers kunnen verwarren en storen bij het indexeren van uw inhoud. Maar staar je er ook niet blind op. Er was een tijd dat de domeinnaam en de onderliggende URLs nog net niet alles bepalend was en je zo met een lege pagina op de goede domeinnaam bovenaan in Google kon staan. Die tijd is wel echt voorbij.
4. SEO CONTENT
De meest bekende tak van sport binnen de SEO is het schrijven voor SEO. Juist op dit gebied veranderen de voorwaarden snel. Een SEO Tekstschrijver is dan ook geen overbodige luxe. Maar vergeet ook niet het optimaliseren van afbeeldingen, video’s en meer.
De algemene richtlijnen voor het maken van effectieve SEO content:
- Relevant: De content moet relevant zijn voor de doelgroep en hun vragen beantwoorden
- Op keywords gericht: Gebruik relevante keywords in de teksten maar prop ze niet te vol
- Hoge kwaliteit: De tekst moet goed geschreven, informatief en boeiend zijn
- Uniek: De content moet origineel zijn en niet gekopieerd van andere bronnen
- Goed gestructureerd: De tekst moet goed georganiseerd, gemakkelijk te lezen en visueel aantrekkelijk zijn
- Geoptimaliseerd: De content moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en voorzien zijn van meta beschrijvingen, headers en alt tags
- Deelbaar: De content moet interessant zijn om op Social Media platforms te delen en zijn voorzien van social sharing buttons
- Mobile-friendly: De content moet mobiel-vriendelijk zijn aangezien de meeste mensen de pagina via mobiele apparaten bezoeken
- Regelmatig bijgewerkt: De inhoud moet regelmatig worden bijgewerkt om deze relevant en fris te houden
5. SEO LINKBUILDEN
Een SEO website zonder online netwerk – de links van en naar andere sites – is als een prachtig sterretje aan de hemel waarvan niemand weet dat het bestaat. Hierover bestaan veel misverstanden. Het is wellicht de meest belangrijke voorwaarde omdat hierdoor de overige SEO investeringen pas echt tot hun recht komen.
Waarom is LinkBuilding belangrijk voor goede vindbaarheid?
Linkbuilding is belangrijk voor SEO omdat zoekmachines zoals Google links gebruiken om de autoriteit, relevantie en populariteit van een website te bepalen. Met andere woorden, links van andere websites naar jouw site zijn als stemmen van vertrouwen. Hoe meer stemmen jouw website heeft, hoe groter de kans dat je hoger in de zoekresultaten komt.
Een goed linkprofiel met hoogwaardige, relevante en natuurlijke backlinks kan een website helpen aan:
- Betere rankings
- Meer organisch verkeer
- Grotere zichtbaarheid online
Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle links even waardevol zijn. Het plaatsen van lage kwaliteit of spammy links kan de SEO inspanningen juist schaden. Daarom is het cruciaal dat jij je richt op het opbouwen van een gevarieerde en duurzame linkportefeuille door middel van ethische en effectieve linkbuildingstrategieën.
Betekenisvolle één-op-één relatie met de klant
Dit is hoe online content organisaties en bedrijven in staat stelt om betekenisvolle één-op-één relaties op te bouwen en deze met aandacht en liefde te onderhouden. En dat op grote schaal. De regels voor de creatie van content veranderen echter voortdurend. Van het schrijven van 350-woorden per blog met de juiste balans van links en zoekwoorden om zo goed te scoren bij de ideale doelgroep. Tot het verhogen van de semantische relaties tussen woorden onderling. Maar ook de technische voorwaarden waaraan je moet voldoen om succesvol te zijn veranderen doorlopend.
Kraak de code van de klant op zoek naar jou
Naarmate meer bedrijven meer content begonnen te creëren hadden zoekmachines het steeds moeilijker om de meest relevante informatie naar boven te halen. Daartoe hebben zij keer op keer ingewikkelde nieuwe algoritmen ontwikkeld. Vandaag de dag zijn zoekmachines drastisch verbeterd in hun vermogen om de intentie van de gebruiker te bepalen en de juiste websites, artikelen en antwoorden te selecteren. Aan jou de taak om die code te kraken!
Eén van de eerste SEO specialisten van Nederland
Het creëren van relevante content is van het grootste belang. Het kennen van de doelgroep en het maken van expliciete strategische keuze geeft inzicht in hun motivaties, doelen, wegversperringen maar ook hun gedrag. En daar gaat het ons om. Dit helpt ons om de Marketing Strategie meer afgestemd en gepersonaliseerd uit te zetten zodat het aan hun behoeften voldoet. Als Content Marketeer sta je voor de neverending uitdaging om een continue stroom aan informatie te leveren aan de juiste persoon op het juiste moment via het juiste kanaal. Elke keer weer.
Meer achterover leunen én toch meer leads genereren
Bakkeer Business Transformation heeft zo’n 20 jaar evaring met Content Marketing en Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en weet als geen ander wat wel werkt en wat niet. Hierbij gebruiken wij software die een deel van deze processen automatiseert en tevens optimaliseert voor een verbeterd resultaat. De kracht van de combinatie van kennis en techniek dus. Met een flinke dot empatisch vermogen. In plaats van mensen te dwingen met jouw organisatie in contact te treden en een groot Marketing budget te zien verdampen kun je jouw tijd en inspanningen richten op het duurzaam aantrekken van de juiste bezoekers en het stimuleren van interacties met de grootste slagingskans. Uiteraard geheel in overeenstemming met de Business Strategie en de executie hiervan.
Redenen waarom bedrijven zouden moeten werken aan een SEO-marketingstrategie:
We herhalen nog even kort het belang van Zoekmachine Optimalisatie (SEO) voor bedrijven en ondernemingen:
- Verhoogde zichtbaarheid: Een goede SEO marketing strategie kan helpen om de zichtbaarheid van een zakelijke website in zoekmachines te verbeteren. Dit kan leiden tot meer verkeer en potentiële klanten.
- Betere gebruikerservaring: Een goed geoptimaliseerde website kan een betere gebruikerservaring bieden aan bezoekers, wat kan leiden tot een hogere betrokkenheid en conversie.
- Concurrentievoordeel: Met zoveel bedrijven online, kan een sterke SEO-strategie een bedrijf een concurrentievoordeel geven en het helpen zich te onderscheiden van de concurrentie.
- Voordelen op lange termijn: SEO is een langetermijnstrategie die na verloop van tijd duurzame resultaten kan opleveren. Hoewel het enige tijd kan duren om de voordelen te zien, kunnen ze aanzienlijk en langdurig zijn.
- Kosteneffectief: SEO kan een kosteneffectieve manier zijn om verkeer en leads naar een website te sturen in vergelijking met andere vormen van reclame en marketing.
- Hoge ROI: Een goed uitgevoerde SEO-strategie kan leiden tot een hoog rendement op de investering, waardoor het een waardevolle investering is voor bedrijven van elke omvang.
- Verbeterde geloofwaardigheid en autoriteit: Goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten kan een bedrijf geloofwaardigheid en autoriteit geven in zijn industrie, wat kan leiden tot meer vertrouwen van potentiële klanten.
Wij denken dat je dit ook interessant vindt:
- Hoe past SEO Marketing binnen jouw Online Marketing Strategie?
- Marketing like a pro: Met de meest complete set tools
- Scale-ups overtreffen zichzelf door hun Customer Journey te optimaliseren
- Start-ups, Scale-ups en Grown-ups met een groei-mindset
- Een holistische benadering van Marketing, Sales & Service
- Waarom je als Scale-up niet stil kunt blijven staan
- De grootste verandering begint met Business Model Transformation
Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?
Succes is geen toeval
Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is
Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:
- Value Proposition Start-up
- Business Model Transformation
- Strategie bepaling
- Inbound Marketing Strategie
- Sales Organisatie Model
- Customer Service
- CRM & Automation
En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.
Let’s keep in touch
Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Ja, ik wil samen transformeren!
Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: