Risk Management

De risico’s waarmee het bestaansrecht van een bedrijf wordt bedreigd is groot. Risico Management en risicobeheer is dan ook vooral een strategische zet die het bestaan van het bedrijf bewaken en succes in de toekomst mogelijk maken. 

Het automatiseren van gegevensanalyse is een must 

De 4 belangrijkste risico’s

Bedrijven en organisaties doen er goed aan een dieper inzicht te krijgen in elk type strategisch risico zodat zij voorbereid zijn om ze in de toekomst te identificeren. Kortgezegd zijn kunnen de belangrijkste risico’s worden samengevat als:
1.Operationeel risico: Het risico dat operationele fouten de stroom van hoogwaardige producten of diensten onderbreken. Dit kan de verzending van besmette producten in een voedseldistributiebedrijf of een storing in een kritisch afwikkelingssysteem bij een online effectenbedrijf omvatten.
2. Risico op waardevermindering van activa: Het risico dat de activa van een bedrijf een aanzienlijk deel van hun huidige waarde verliezen als gevolg van een vermindering van de kans op het ontvangen van toekomstige kasstromen. Voorbeelden hiervan zijn het faillissement van een grote klant met een groot onbetaald saldo of het verlies van een fabriek als gevolg van een natuurramp.
3. Concurrentierisico: Het risico dat veranderingen in de concurrerende omgeving het vermogen van een bedrijf om waarde te creëren en zijn aanbod te differentiëren, zullen onderbreken. Dit kan zich voordoen wanneer een concurrent een nieuw product met aanzienlijk betere functies tegen een lagere prijs aanbiedt of wanneer de leveranciers van een bedrijf kritieke productie-inputs afsnijden.
4. Franchiserisico: Het risico dat de waarde van het hele bedrijf erodeert als gevolg van een verlies van vertrouwen door kritieke componenten. Ook bekend als reputatie- of headline-risico, is dit type risico een gevolg van het niet beheersen van een van de drie hierboven genoemde bronnen van strategisch risico.

De heilige graal tot langdurig succes

Hoewel ik ruim 27 jaar ervaring als Marketeer heb en de ins en outs van Marketing wel zo’n beetje ken, bleef ik mij verbazen over hoe weinig klantgericht de meeste bedrijven daadwerkelijk zijn. Dat ze jaar in, jaar uit, moeten blijven knokken om het hoofd boven water te houden en steeds harder hun best moeten doen om nieuwe en betere klanten aan te trekken. Natuurlijk vertelde ik hen dat ze zich tot de klant moesten richten in hun aanbod maar dat is niet hetzelfde als het belang van de klant – dat waar ze niet onderuit kunnen – in alles centraal te zetten. Ook had ik het gevoel dat er wat bleef ontbreken. Vandaar dat ik recent een aanvullende opleiding heb gevolgd bij Professor Christensen van Harvard Business School – één van de meest invloedrijke professoren -die hier jarenlang onderzoek naar heeft gedaan en mij precies kon uitleggen waarom het voor veel bedrijven moeilijk is om echt succesvol te zijn. Door zijn methode op mijn klanten toe te passen heb ik eindelijk de heilige graal in handen om hen langdurig vooruit te helpen en succesvoller te laten zijn dan voorheen terwijl het gehele bedrijfsproces er alleen maar eenvoudiger op wordt.

Drs. Chantal Bakker

Senior Marketeer & Business Developer, Bakker Business Transformation

Bakker Business Transformation heeft zo’n 30 jaar ervaring met het uitzetten van een Marketing Strategie en de implementatie ervan in de praktijk. Zowel offline als online. Voor ZZP-ers, het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) als voor grootzakelijke corporate organisaties. Succes komt voort uit de combinatie van up-to-date kennis en vaardigheden. Het opdoen van theorie en het toepassen in de praktijk met aansluitend individuele supervisie. Wil jij je aanmelden of wil je meer weten? Boek dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Uitbesteden kan uiteraard ook. Ook dan is het boeken van een kennismakingsgesprek een goed vertrekpunt.

Bakker Business Transformation Logo

Liever een Incompany Training?

Idealiter nemen wij bij voorkeur een begeleidende, coachende rol in bij het ontwikkelen en uitwerken van de Value Proposition als onderdeel van het Bakker Business Transformation en de executie ervan in de praktijk zodat het organisatie breed wordt uitgedragen en jouw klanten zich keer op keer ondersteund voelen bij het proces waarin ze zich bevinden en de taken waar zijn voor staan. Het ontwikkelen van een succesvolle Value Proposition is een proces op zichzelf. Het geven van Incompany Trainingen is dan ook vooral voorbehouden aan organisaties die dat proces reeds hebben doorlopen waarna alle medewerkers er binnen het eigen segment mee leren werken. Ook dan richten wij ons op de combinatie theorie en praktijk zodat het ook direct toepasbaar wordt. Wanneer er toch behoefte is aan een training vooraf dan kan dit in de vorm van een interactieve lezing waarin deelnemers kennis maken met het Bakker Business Transformation en de rol van een geoptimaliseerde Value Proposition daarbinnen. Dit heeft als grote voordeel dat er meer mensen betrokken worden bij de ontwikkeling ervan en het bottom up kan worden uitgerold in plaats van top down.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief