Exponential Organization Strategy
Disruptieve Strategie stelt organisaties en bedrijven in staat om innovatie tot realiteit te maken en een unieke plek in de markt te veroveren die de huidige trend geheel verstoort. Deze unieke positie is gegarandeerd succesvol mits doorgevoerd in alle lagen van de organisatie.
Disruption als Business Model
Bedrijven en organisaties gaan vaak kopje onder juist doordat ze geen rekening houden met een opkomende verstoring – de Disruption. Zowel Start-ups, Scale-ups als Grown-ups zouden hier in hun strategische keuzes rekening mee moeten houden. Hoe?
- Door Disruption te vermijden en nieuwe groei strategiën uit te zetten
- Door zichzelf te ontwikkelen als innovatieve ondernemende leider
- Door te anticiperen en de bestaande Sustainable Strategy voor te bereiden op langdurig succes
- Door een Business Model te omarmen dat fungeert als een krachtige oplossing bij het ontstaan van problemen
Zorg dat je de volgende crisis voor bent
De Coronacrisis is een goed voorbeeld van een Disruption, een verstoring van de bestaande markt. Eén die we niet hebben zien aankomen en waar veel bedrijven en organisaties in zijn geheel niet op voorbereid waren. Dat was veelal ook niet mogelijk. Toch geldt voor veel Disruptions dat we ons daar wel grotendeels op kunnen voorbereiden. Kijken we naar de markt waarin we ons bewegen dan zullen we altijd veranderingen waarnemen. Veranderingen die nu nog geen gevaar vormen voor onze eigen business maar op termijn alles op zijn kop zet. Een bekend voorbeeld is dan ook de Technologische Innovatie. Sinds de komst van het internet hebben veel bedrijven en organisaties zich genoodzaakt gezien om mee te veranderen en zelf ook te digitaliseren.
Drie soorten Innovatie Strategie die jij kunt toepassen
Er zijn globaal 3 soorten innovatie te benoemen. Innovaties die de markt als geheel op zijn kop zetten. Die maakt dat jij je als bedrijf of organisatie – ongeachte de branche waarin je verkeert – genoodzaakt ziet mee te veranderen of juist de initiator te zijn. Het zijn bewegingen die maken dat jouw bedrijf of organisatie niet stil kan blijven staan omdat dat op termijn betekent dat je jouw marktaandeel als geheel verliest.
1. Sustainable Innovation
Het bewaken van de reeds vergaarde positie in de markt en daar succesvol in blijven. Sustainable Innovation draait op een Sustainable Strategie die 3 belangrijke eigenschappen bezit:
- Het creëren van betere producten (van good naar beter)
- Het focussen op een high-end markt (die het meest winstgevend is)
- Het focussen op het verhogen van de omzet
2. Low-end Disruptive Innovation
Het verkrijgen van een positie in de markt door een zelfde soort dienst of product aan te bieden als de Sustainable Innovators die zich richten op het hogere segment maar:
- Niet door beter te zijn maar net goed genoeg te zijn
- Met klanten uit het lagere in plaats van hogere segment
- Door een low-cost Business Model uit te zetten
Bij een effectieve Low-end Disruptive Strategy is het marktaandeel zo groot dat bedrijven en organisaties die hiervoor kiezen zelf de bedreiging – de disruptor en verstorende factor – zijn en zo bedrijven en organisaties die hier niet op voorbereid waren van de markt verstoten.
3. New-market Disruptive Innovation
Het creëren van een geheel nieuwe markt waarin de oude spelers er helemaal niet toe doen. Of terwijl, het vissen in de Blue Ocean in plaats van Red Ocean zoals bekend vanuit de Blue Ocean Strategy. Met drie belangrijke kenmerken:
- Het richt zich op een doelgroep die voorheen helemaal geen toegang had tot dergelijke producten of diensten
- Het verdienmodel ontstaat doordat er veel minder kosten worden gemaakt dan bij bedrijven die zich op de high-end markt richten
- Het product of de dienst is ook beduidend minder goed maar wel goed genoeg voor dit marktsegment
De klant centraal en langdurig succesvol
Disruptive Strategy stelt per definitie de klant centraal. Door daar slimmer en meer voorbereid op toekomstige (onverwachte) veranderingen op in te steken is het bedrijf gegarandeerd langdurig succesvol en leidt transformatie tot een verhoging van de omzet want:
- Organisaties die klantgericht werken ontwikkelen producten en diensten waar gegarandeerd behoefte aan is
- Door klantgericht te werken en de Value Proposition daarop af te stemmen geef je de concurrent het omkijken
- De effectiviteit op de werkvloer en in de relatie met klanten (Marketing, Sales & Service) neemt zienderogen toe
- Klanten worden aangespoord te kopen wat ze al van plan waren te kopen in plaats van wat jij wilt slijten
- Het is veel gemakkelijker duidelijk te communiceren wat je aanbiedt en wat de waarde daarvan is
- Organisaties en bedrijven gaan werken vanuit de relatie met de klant en dat geeft een meer human approach
Disruptive Strategy is een complexe strategie die in eerste instantie lijnrecht in gaat tegen onze aard om de beste en de duurste te zijn en de neiging om achterover te leunen wanneer we een goede positie in de markt hebben verworven. De voordelen zijn echter enorm. Niet in de laatste plaats de veel grotere omvang van de markt.
De verstoring voor zijn en kansen ontdekken
Denk aan de toekomst en leer van het verleden
Om strategisch succesvol te zijn kun je niet alleen naar het heden kijken, de dag tot dag die voor je ligt. Je zult de toekomst in kaart moeten brengen door trends te evalueren en mogelijke scenario’s te identificeren. Je zult ook terug moeten kijken naar het verleden zodat je ervan kunt leren.
Het herkennen van Macrotrends en Microtrends
Wanneer het op de toekomst aankomt is niemands vooruitziende blik natuurlijk perfect. Het enige wat je kunt doen is gissen. Maar met wat oefening kunnen gissingen veel genuanceerder en beter geïnformeerd worden. Een belangrijk element is het herkennen van zowel macrotrends die een impact zullen hebben op de maatschappij, zoals de opkomst van bestuurdersloze auto’s of 3D-printing, als microtrends die een specifieke impact zullen hebben op uw sector.
Zorg dat je de disruptie voor bent
De meeste mensen nemen niet de moeite om dit soort grootschalige informatie te zoeken. Ze zijn tevreden met gewoon hun werk te doen en zijn verrast als er een verstoring plaatsvindt. Maar wanneer je bovenop de trends blijft zitten, zul je niet verrast worden. Sterker nog, je zult de anderen ver vooruit zijn omdat jij jaren de tijd hebt gehad om strategieën aan te passen zodat je, wanneer de verstoring, de disruptie toeslaat, niet alleen een plan hebt, maar het ook al aan het uitvoeren bent.
Sluit je aan bij hen die jou voorgingen
Om trends effectief te volgen, is het belangrijk om gulzig te lezen, zowel algemene als sectorspecifieke publicaties. Het is ook nuttig om bepalende spelers te identificeren, al dan niet binnen jouw sector, die jij als bijzonder goed geïnformeerd beschouwt. Misschien is het een universiteitsprofessor of iemand die bij een denktank werkt. Of een journalist van een tijdschrift die je op conferenties tegenkomt. Wanneer je ziet dat zij trends op de voet volgen maak er dan een punt van om hen te volgen. Vraag hen wat voor hen interessant, veelbelovend of zorgwekkend is, en leer van hun inzichten.
Zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen
Het is ook belangrijk om aan scenario-ontwikkeling te doen, een proces dat populair is bij het leger. Dit is het in kaart brengen, letterlijk opschrijven van een verhaal. Van meerdere mogelijke manieren waarop de toekomst zou kunnen verlopen. Elk afzonderlijk scenario zal waarschijnlijk niet precies zo verlopen als jij je dat voorstelt maar stukjes van meerdere scenario’s zouden wel kunnen uitkomen. Door mogelijke zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen kun je er effectiever op plannen.
Er is vaak meer dan één reden waarom iets gebeurt
Ten slotte, wanneer het gaat om het begrijpen van het verleden, is het niet alleen belangrijk om te weten wat er is gebeurd, maar ook waarom. Als mens zijn we vrij goed in het bedenken van verklaringen maar een veel voorkomend probleem is dat we, nadat we er een hebben gevonden die aannemelijk is, stoppen met zoeken. Toch is er vaak meer dan één reden waarom iets gebeurd is. Het bedrijf kan failliet zijn gegaan omdat de oprichter slechte beslissingen nam. Het is ook mogelijk dat de product-markt fit niet goed was ze te veel vertrouwden op gedrukte reclame terwijl ze meer online hadden moeten doen. We mogen ons niet tevreden stellen met eenvoudige antwoorden als die niet het hele verhaal vertellen. We moeten onszelf trainen om te vragen: “Is er meer waar ik me bewust van moet zijn?” Leren om een holistische kijk op het verleden te hebben kan inzichten opleveren die voor anderen vaak verborgen blijven. Strategisch denken betekent dat we het ons niet kunnen veroorloven om alleen maar in het heden te leven. We moeten een gezonde intuïtie ontwikkelen over de toekomst en een helder inzicht in het verleden.
Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?
Succes is geen toeval
Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is
Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:
- Value Proposition Start-up
- Business Model Transformation
- Strategie bepaling
- Inbound Marketing Strategie
- Sales Organisatie Model
- Customer Service
- CRM & Automation
En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.
Onze nieuwsbrief
Let’s keep in touch
Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Ja, ik wil samen transformeren!
Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief:
region: “na1”,
portalId: “8828550”,
formId: “2f8857eb-e49e-4812-ba9d-94047c354f6e”
});