E-Mail Marketing Automation

Het automatiseren van de E-Mail Marketing flow is een koud kunstje met de juiste tools. Het bespaart veel tijd, levert meer leads op en de deals die klanten sluiten zijn doorgaans beter. 

Bakker Business Transformation Logo

Meer leads en betere deal met E-Mail Marketing Automation

Meer leads met Marketing Automation

Als marketeer is het jouw taak om mensen tot naar jouw merk te verleiden. Je wilt een bijna magnetische boodschap overbrengen om de aandacht van je publiek te trekken en je hebt maar een paar seconden om dat te doen. Wanneer je je bedenkt hoe druk en lawaaierig de online ruimte kan zijn, wordt het stroomlijnen van jouw berichtgeving des te belangrijker. Marketing Automation is dan de beste optie.

Adverteren is steeds minder rendabel

Volgens een studie van Hootsuite, een bedrijf dat gespecialiseerd is in Social Media Management, zijn in 2021 de uitgaven voor betaald zoeken advertentie-uitgaven tussen Q1 en Q2 met 8,4% gestegen. In hetzelfde tijdsbestek daalde de conversie van betalen per advertentie (Pay per click – PPC) met 7,6%. Dus terwijl bedrijven en organisaties meer investeren in hun reclame, is het eigenlijk een steeds minder effectieve manier om klanten te bereiken.

E-Mail Marketing is juist steeds rendabeler geworden

Hoe zit het dan met E-Mail Marketing? HubSpot, hét CRM platform gebouwd rondom Inbound Marketing, heeft onderzocht dat 40% van de consumenten zeggen dat ze ten minste 50 ongelezen e-mails in hun inbox hebben. Sociale media is daarentegen is de belangrijkste tegenpool. Maar volgens een onderzoek van RivalIQ dat analyses en inzichten voor digitale marketeers levert is de gemiddelde engagement rate in alle sectoren op Facebook 0,08%. Erg laag dus.

De waarde voor de klant centraal

Wat willen klanten?

Wat willen klanten?

Met de verscheidenheid aan opties die beschikbaar zijn, verwachten moderne kopers dat content gemakkelijk te vinden en te consumeren is. Tegelijkertijd willen ze dat hun aankoopproces naadloos en intuïtief verloopt. Dit lijkt in het begin misschien een uitdaging maar met de juiste middelen en een effectieve strategie valt het uiteindelijk reuze mee. Waarbij het accent ligt op een overwegend Customer Centric Approach gestoeld op een sterke Value Proposition in combinatie met een naadloze Marketing Automation.

Meteen een stap voor met Inbound Marketing

Marketing Automation is gebaseerd op het principe dat je de klant in alle fases van het aankoopproces goed in beeld hebt en daar de communicatie op aanpast, het zogenaamde Inbound Markerting principe. Het goede nieuws is dat je als Inbound Marketeer meteen al een stap voor staat op de concurrent door gebruik te maken van eenvoudige automatiseringsfuncties van een goed Customer Relation Management Systeem (CRM-systeem). De tijd die je bovendien bespaart met automatisering kun je gebruiken om berichten op te stellen die inspelen op de wensen en behoeften van de klant.

Het geautomatiseerd verleiden tot conversie

Je begint met het aanmaken van een formulier op een website of een e-mail in jouw Marketing Campagne. Daarna kun je vervolgens een reeks vervolgacties automatiseren die aansluiten bij jouw doelen. Je zult hierdoor minder tijd besteden aan repetitieve taken en meer tijd aan het laten groeien van jouw bedrijf. Het aloude AIDA-model komt hier om de hoek kijken. Eerst verleid je jouw potentiële klant (A van Attention) en vervolgens verleid je hen geleidelijk om tot de door jou gewenste actie (A van Actie) en conversie over te gaan. En dat geheel geautomatiseerd.

Wat doet de geautomatiseerde workflow?

Wat je in deze stappen van deze eenvoudige workflow doet is afhankelijk van jouw doelstellingen, je doelgroep en de alternatieven die zij hebben, de concurrent. Je zou het bijvoorbeeld kunnen opvolgen met een aangepaste E-Mail Drip-Campagne en het segmenteren van jouw contacten in specifieke marketinglijsten, het aanmaken van taken voor jouw marketingteam en nog veel meer. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar wanneer je het eenmaal hebt staan is er geen omkijken meer naar. Stappen die je zou kunnen opnemen in de workflow bestaan uit:

 

  • E-Mails versturen voor de interne communicatie – Bijvoorbeeld naar de Sales Afdeling
  • Follow-up E-Mails versturen naar de klant om hen dieper de Sales Funnel in te trekken
  • E-Mails versturen voor externe communicatie – Bijvoorbeeld naar een leverancier
  • Het aanmaken van contactpersonen en bedrijven in het CRM-systeem
  • Een taak aanmaken voor een specifieke medewerker voorzien van een deadline
  • Het plaatsen op gesegmenteerde mailinglisten voor verdere communicatie
  • Het toevoegen aan doelgroepen voor specifieke advertenties

Geautomatiseerde E-Mail Lead Nurturing Campagnes

Geen potentiële leads of klanten meer over het hoofd zien

Je wilt ervoor zorgen dat elke relatie op een weloverwogen manier begint en geen potentiële leads of klanten over het hoofd ziet. Dat is waar een geautomatiseerde E-Mail Lead Nurturing Campagne kan helpen. Gelukkig maakt de beschikbare Marketing Automation van tegenwoordig het gemakkelijk om een follow-up te doen telkens wanneer iemand een formulier op de website invult.

Voor wie is E-Mail Automation interessant?

Dat automatiseren veel praktische voordelen met zich mee brengt is duidelijk. Maar we kijken nog even naar de WHY. Waarom zou je e-mails automatiseren? Voor wie is het buitengewoon interessant? We denken dan in eerste instantie aan bedrijven en organisaties die:

  • Een nieuw product of dienst willen promoten
  • Klanten willen gaan benaderen nadat ze al een tijdje geen interactie hebben gehad
  • Gerichte communicatie sturen naar potentiële klanten, afhankelijk van hun fase in de buyer journey
  • Taken aanmaken om een campagne te ondersteunen
  • Nieuwe klanten willen bedanken nadat ze hun eerste aankoop hebben gedaan
  • Klanten willen herinner aan dingen die ze in hun winkelwagen hebben achtergelaten

Geautomatiseerde formulier follow-ups

Snel contact leggen is de sleutel tot het daadwerkelijk contact maken met jouw leads. Volgens een recente studie van Genius.com, een Amerikaans digitaal mediabedrijf geeft 66% van de kopers aan dat consistente en relevante communicatie door zowel verkoop- als marketingorganisaties van invloed is op hun keuze voor een leverancier van oplossingen.

Voor wie is het automatiseren van de follow-up van formulieren interessant?

Ook het automatiseren van de follow-up na het invullen van een formulier heeft vele voordelen voor bedrijven die:

  • Interne teamleden op de hoogte willen brengen van nieuwe formulier-indieningen
  • Formulieren opvolgen met een warm welkom wanneer zij een nieuwe abonnee of klant krijgen
  • Een nieuw product of nieuwe dienst willen promoten
  • Nieuwe contacten direct willen toevoegen aan een gesegmenteerde groep
  • Leads koesteren die exclusieve inhoud hebben gedownload
  • Leads toewijzen op basis van productinteresse of specifieke criteria

Succes is geen toeval

Wat willen klanten?

Begin vandaag nog met automatiseren en werk vele malen effectiever

En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Eenvoudige automatisering is volledig aanpasbaar. Hoe je het gebruikt hangt af van jouw bedrijfsbehoeften en de manier waarop je oplossingen zoekt voor jouw klant. Wanneer het gaat om het ontsluiten van een effectief klantencontact heb je met eenvoudige automatisering de sleutel in handen. Dus waar wacht u nog op? Begin vandaag nog met het bouwen van geweldige follow-ups voor jouw formulieren en e-mails. Jouw tevreden klanten zullen je later dankbaar zijn.

Betrokkenheid behouden met E-mail Marketing Automation

Wanneer een lead al een stap heeft gezet om met jou te communiceren, kan geautomatiseerde lead-nurturing een geweldige manier zijn om betrokkenheid te behouden. Geautomatiseerde lead nurturing kan ook een fantastische manier zijn om de leads te herinneren aan jouw bedrijf als ze zijn gestopt met het bezoeken van de site of het beoordelen van jouw aanbod.

Cijfers over het belang van Lead Nurturing

Market2Lead, een leverancier van marketingautomatiseringsplatforms, ontdekte dat lead-nurturing zorgt voor een 23% kortere verkoopcyclus en een 9% hogere dealomvang dan gemiddeld. Lead-nurturing biedt een kans om zowel het aantal als omvang van de verkoop te vergroten. Het is ook een effectieve manier voor het marketingteam om te helpen bij het verkoopproces en meer leads door de Sales Funnel te laten stromen.

Bij nieuwe en bij bestaande klanten

Dat Marketing Automation interessant is voor het aantrekken van nieuwe klanten is duidelijk. Met bestaande klanten biedt lead nurturing een manier om de bekendheid van een klant met wat jij aanbiedt te verbreden. Dus of je nu probeert een nieuw product of een nieuwe dienst te promoten, of dat jij je nu richt op leads op basis van hun fase in de buyer’s journey het automatiseren van de E-Mail Marketing kan ongelooflijk interessant zijn.

Als onderdeel van het Business Model dat Transformatie in gang zet

Wij hebben het beeld en de verwachting dat de transformatie van een industrie, een markt of een branche vaak begint met de invoering van een nieuwe technologie. E-Mail Marketing Automation Software is zo’n nieuwe technologie kunnen en mag dan ook zeker niet ontbreken. Bedrijven en organisaties die hun nieuwe verbetere strategie aan het uitrollen zijn bevinden zich bij uitstek in de juiste omstandigheid om met E-Mail Marketing Automation aan te vangen. Wij vertellen je graag hoe.

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: