Disruptive Strategy

Pellentesque in ipsum id orci porta dapibus. Nulla porttitor accumsan tincidunt. Curabitur arcu erat, accumsan id imperdiet

  • Tax Management Services
  • Audits & Compilation
  • Financial Projections
  • Bookkeeping
  • Budgeting Analysis
  • Benefits & Pension Plans
  • Accounting Services
  • Retirement Planning
  • IRS Representation
  • Entity Selection
  • Payroll Services
  • Estate Tax Preparation

De verstoring voor zijn en kansen ontdekken

Denk aan de toekomst en leer van het verleden

Om strategisch succesvol te zijn kun je niet alleen naar het heden kijken, de dag tot dag die voor je ligt. Je zult de toekomst in kaart moeten brengen door trends te evalueren en mogelijke scenario’s te identificeren. Je zult ook terug moeten kijken naar het verleden zodat je ervan kunt leren.

Het herkennen van Macrotrends en Microtrends

Wanneer het op de toekomst aankomt is niemands vooruitziende blik natuurlijk perfect. Het enige wat je kunt doen is gissen. Maar met wat oefening kunnen gissingen veel genuanceerder en beter geïnformeerd worden. Een belangrijk element is het herkennen van zowel macrotrends die een impact zullen hebben op de maatschappij, zoals de opkomst van bestuurdersloze auto’s of 3D-printing, als microtrends die een specifieke impact zullen hebben op uw sector.

Zorg dat je de disruptie voor bent

De meeste mensen nemen niet de moeite om dit soort grootschalige informatie te zoeken. Ze zijn tevreden met gewoon hun werk te doen en zijn verrast als er een verstoring plaatsvindt. Maar wanneer je bovenop de trends blijft zitten, zul je niet verrast worden. Sterker nog, je zult de anderen ver vooruit zijn omdat jij jaren de tijd hebt gehad om strategieën aan te passen zodat je, wanneer de verstoring, de disruptie toeslaat, niet alleen een plan hebt, maar het ook al aan het uitvoeren bent.

Sluit je aan bij hen die jou voorgingen

Om trends effectief te volgen, is het belangrijk om gulzig te lezen, zowel algemene als sectorspecifieke publicaties. Het is ook nuttig om bepalende spelers te identificeren, al dan niet binnen jouw sector, die jij als bijzonder goed geïnformeerd beschouwt. Misschien is het een universiteitsprofessor of iemand die bij een denktank werkt. Of een journalist van een tijdschrift die je op conferenties tegenkomt. Wanneer je ziet dat zij trends op de voet volgen maak er dan een punt van om hen te volgen. Vraag hen wat voor hen interessant, veelbelovend of zorgwekkend is, en leer van hun inzichten.

Zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen

Het is ook belangrijk om aan scenario-ontwikkeling te doen, een proces dat populair is bij het leger. Dit is het in kaart brengen, letterlijk opschrijven van een verhaal. Van meerdere mogelijke manieren waarop de toekomst zou kunnen verlopen. Elk afzonderlijk scenario zal waarschijnlijk niet precies zo verlopen als jij je dat voorstelt maar stukjes van meerdere scenario’s zouden wel kunnen uitkomen. Door mogelijke zwakke punten of kansen in een vroeg stadium te onderkennen kun je er effectiever op plannen.

Er is vaak meer dan één reden waarom iets gebeurt

Ten slotte, wanneer het gaat om het begrijpen van het verleden, is het niet alleen belangrijk om te weten wat er is gebeurd, maar ook waarom. Als mens zijn we vrij goed in het bedenken van verklaringen maar een veel voorkomend probleem is dat we, nadat we er een hebben gevonden die aannemelijk is, stoppen met zoeken. Toch is er vaak meer dan één reden waarom iets gebeurd is. Het bedrijf kan failliet zijn gegaan omdat de oprichter slechte beslissingen nam. Het is ook mogelijk dat de product-markt fit niet goed was ze te veel vertrouwden op gedrukte reclame terwijl ze meer online hadden moeten doen. We mogen ons niet tevreden stellen met eenvoudige antwoorden als die niet het hele verhaal vertellen. We moeten onszelf trainen om te vragen: “Is er meer waar ik me bewust van moet zijn?” Leren om een holistische kijk op het verleden te hebben kan inzichten opleveren die voor anderen vaak verborgen blijven. Strategisch denken betekent dat we het ons niet kunnen veroorloven om alleen maar in het heden te leven. We moeten een gezonde intuïtie ontwikkelen over de toekomst en een helder inzicht in het verleden.

 

Begin vandaag nog

Stabiele groei binnen handbereik

De Bakker Business Transformation is een Marketing & Sales Strategie Adviesbureau dat eveneens zorg draagt voor de implementatie en executie ervan. Wij nemen daarbij een Customer Centric Marketing houding aan en richten ons op MKB-bedrijven met een innovatieve, disruptieve en groeigerichte attitude. Ons werkveld bevat zowel bedrijfsbrede als specifiek digitale verandertrajecten waarmee groei wordt gerealiseerd.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot het te laat is en doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Bakker Business Transformation. Met vragen over jouw:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: