Customer Centric Strategy

Transformation, zowel qua Business Development en qua Marketing, gaat niet langer enkel over het onder de aandacht brengen van producten en diensten. Het centraal zetten van de klant en de behoeften van de klant geeft veel betere resultaten. Dat vraagt een organisatie breed gedragen Customer Centric Approach. Bakker Business Transformation werkt vanuit haar eigen Customer Centric Model, het Business Transformation Model.

Waarom je klantgericht moet werken

  • Organisaties die klantgericht werken ontwikkelen producten en diensten waar gegarandeerd behoefte aan is
  • Door klantgericht te werken en de Value Proposition daarop af te stemmen geef je de concurrent het omkijken
  • De effectiviteit op de werkvloer en in de relatie met klanten (Marketing, Sales & Service) neemt zienderogen toe
  • Klanten worden aangespoord te kopen wat ze al van plan waren te kopen in plaats van wat jij wilt slijten
  • Het is veel gemakkelijker duidelijk te communiceren wat je aanbiedt en wat de waarde daarvan is
  • Organisaties en bedrijven gaan werken vanuit de relatie met de klant en dat geeft een meer human approach

De twee alternatieven

De ene organisatie voelt direct de meerwaarde aan van een Customer Centricity. Maar er zijn ook bedrijven die  – veelal onder druk – neigen andere keuzes te maken. We zetten de opties even op een rij. Naast een Customer Centric Strategy om de Business Strategy en de Marketing Strategy op te baseren zou je ook kunnen kiezen voor een:

  • Employee Centric Organisation – Een organisatie die de voldoening en het succes van de medewerker centraal stelt en er vanuit gaat dat dit ‘afgeeft’ op de klant. En daar zit dan ook meteen het probleem: Het is een meer indirecte methode om de klant te bedienen.
  • Stakeholder Centric Organisation – Een organisatie die de belangen van de aandeelhouders centraal stelt. Vaak ten koste van de belangen van de klant én de medewerker en veelal ingegeven door de noodzaak om met aandeelhouders te werken omdat er anders geen (financieel) bestaansrecht is. Dit beperkt de mogelijkheid om innovatief te zijn en voortdurend te transformeren enorm.

Ben je er nog niet uit welke strategie het beste bij jouw organisatie of bedrijf past? Bakker Business Transformation helpt je bij het maken van de keus.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief:

hbspt.forms.create({
region: “na1”,
portalId: “8828550”,
formId: “2f8857eb-e49e-4812-ba9d-94047c354f6e”
});