Value Proposition

Hoe creëer je een aanbod dat door jouw klanten echt als waardevol wordt gezien? Hoe help je jouw klanten vooruit? Door jouw bedrijf te organiseren rond de antwoorden op die vragen neemt jouw succes zienderogen toe. Maar hoe doe je dat?

Het Value Proposition Canvas (VPC)

Succes is geen toeval

Professor Clayton M. Christensen van Harvard Business School heeft een groot deel van zijn leven gewijd aan onderzoek naar de belangrijkste succesfactor binnen een organisatie. Hij noemt dit de Jobs to be done. De taken die jouw klant moet uitvoeren om snel en gegarandeerd vooruitgang te boeken. De crux in innovatie is dan ook niet dat je jouw klant beter en beter zou moeten leren kennen. Klanten kopen niet simpelweg producten en diensten. Zij plaatsen zich in dienst van henzelf om een taak uit te voeren. Een onvermijdelijke taak waarvoor zij staan en het is aan jou als onderneming of organisatie om hen hierin te voorzien. Het Bakker Business Transformation Model maakt gebruik van het Value Proposition Canvas (VPC) dat is ontworpen om met elkaar in gesprek te gaan over de waardepropositie en deze in lijn te brengen met de doelstelling van de klant.

DE NUMMER 1 BELANGRIJKSTE SUCCESFACTOR

Professor Clayton M. Christensen van Harvard Business School heeft een groot deel van zijn leven gewijd aan onderzoek naar de belangrijkste succesfactor binnen een organisatie. Hij noemt dit de Jobs to be done. De taken die jouw klant moet uitvoeren om snel en gegarandeerd vooruitgang te boeken.

Je hoeft niet méér te investeren in Marketing

De crux in innovatie is dan ook niet dat je jouw klant beter zou moeten leren kennen en dat je meer tijd en middelen moet steken in Online Marketing. Klanten kopen niet simpelweg producten en diensten. Zij plaatsen zich in dienst van henzelf om een taak uit te voeren. Een onvermijdelijke taak waarvoor zij staan en het is aan jou als onderneming of organisatie om hen hierin te voorzien.

Je zult wel jouw Value Proposition moeten aanscherpen

Het is echt een misvatting te denken dat je meer tijd en geld moet investeren in allerlei Marketing Tools, Marketing Campagnes, Marketeting Medewerkers etc. Dat gaat je niet helpen zolang je niet alles organiseert rond een Value Proposition die volledig is afgestemd op de waarde voor jouw klant. Niet zoals deze het zelf verwoord en zeker niet zoals jij dit vanuit jouw product of dienst verwoord maar vanuit het versnellen van het proces waarin jouw klant zich bevindt. En dat is lang niet zo eenvoudig als het lijkt.

Marketing, Sales & Service worden juist eenvoudiger

Het Business Transformation Model maakt gebruik van het Value Proposition Canvas (VPC) dat is ontworpen om met elkaar in gesprek te gaan over de waardepropositie en deze in lijn te brengen met de doelstelling van de klant om daar vervolgens het Business Model op af te stemmen. Dat is géén quick win die je in een paar minuten uitrolt maar het is een ongoing process. Heb je hem scherp dan worden Marketing, Sales & Service eenvoudiger en kan verdere groei en succes niet uitblijven.

De kracht van de eenvoud

Zodra je de Value Proposition goed scherp hebt en écht weet wat jouw klanten onvermijdelijk nodig hebben om hun doel te behalen ben je gegarandeerd verzekerd van meer en betere klanten. Dan kun je jouw bedrijf of organisatie hieromheen organiseren. Jouw Business Model en jouw Marketing- en Sales Strategie op afstemmen. Ondernemen wordt zo een stuk eenvoudiger en het succes kan echt niet uitblijven.

Gegarandeerd verzekerd van meer en betere klanten

De reden waarom je gegarandeerd meer en betere klanten aantrekt is omdat je hun werkelijke behoefte in alles centraal hebt staan. Van Research & Development, de positionering ten opzichte van de concurrent, de Marketing Communicatie, het personeelsbeleid etc. Ja, dat lees je goed, het begint al met de vraag WAT ga je aanbieden waarmee je het proces van jouw klant versnelt. Dat is een heel ander vertrekpunt dan de vraag HOE krijgt ik wat ik verkoop verkocht.

Wordt Online Marketing dan overbodig?

Komt dit dan in de plaats van alle (Online) Marketing, de activiteiten waar nu een groot deel van het budget naartoe gaat? Nee, zeker niet. Maar door het slimmer te organiseren en beter af te stemmen op de waarde voor de klant verdwijnt wel de frustratie dat het zo veel is en zo weinig resultaat geeft. Het gevoel dag en nacht met Marketing bezig te moeten zijn voor een matig resultaat. Het wordt eenvoudiger – zeker wanneer je het grotendeels automatiseert – en het resultaat kan niet uitblijven. En dus kost het je minder tijd en wordt Marketing & Sales meteen een stuk leuker.

De heilige graal tot langdurig succes

Hoewel ik ruim 27 jaar ervaring als Marketeer heb en de ins en outs van Marketing wel zo’n beetje ken, bleef ik mij verbazen over hoe weinig klantgericht de meeste bedrijven daadwerkelijk zijn. Dat ze jaar in, jaar uit, moeten blijven knokken om het hoofd boven water te houden en steeds harder hun best moeten doen om nieuwe en betere klanten aan te trekken. Natuurlijk vertelde ik hen dat ze zich tot de klant moesten richten in hun aanbod maar dat is niet hetzelfde als het belang van de klant – dat waar ze niet onderuit kunnen – in alles centraal te zetten. Ook had ik het gevoel dat er wat bleef ontbreken. Vandaar dat ik recent een aanvullende opleiding heb gevolgd bij Professor Christensen van Harvard Business School – één van de meest invloedrijke professoren -die hier jarenlang onderzoek naar heeft gedaan en mij precies kon uitleggen waarom het voor veel bedrijven moeilijk is om echt succesvol te zijn. Door zijn methode op mijn klanten toe te passen heb ik eindelijk de heilige graal in handen om hen langdurig vooruit te helpen en succesvoller te laten zijn dan voorheen terwijl het gehele bedrijfsproces er alleen maar eenvoudiger op wordt.

Drs. Chantal Bakker

Senior Marketeer & Business Developer, Bakker Business Transformation

Verspil niet langer tijd, inzet en geld

Stop vandaag nog met het verspillen van jouw waardevolle tijd, jouw energie en jouw kostbare budget aan het produceren en verkopen van producten en diensten waar niemand op zit te wachten. Hoe enthousiast jij hierover ook bent. Het gaat je niet brengen wat je ervan hoopt. Jouw budget wordt steeds minder, de communcatie hopelozer en waarom zou je jouw korte leven spenderen aan de eindeloze reeks frustraties die Marketing & Sales jou oplevert.

De stappen van het Business Transformation Model

Hoewel het bij het het bepalen van de Value Proposition als centrale voorwaarde binnen het Business Transformation Model altijd gaat over maatwerk zullen we in de grote lijn een aantal vaste stappen doorlopen om tot een Value Proposition te komen waarvan de waarde zowel voor de klant als voor de organisatie direct van enorme waarde is:

  1. De analyse van de situatie – Producten, diensten, positionering, concurrenten, doelgroepen
  2. De Customer Centric Analyses – De huidige aansluiting op de de klantbehoefte
  3. De waardeanalyse – Onderzoek naar de huidige waarde voor de klant
  4. De waardepropositie – Het bepalen van de waarde die een grotere impact heeft
  5. Solution Development – Het omzetten van de waarde in producten en diensten
  6. Positionering in de markt – Sustainable Innovation of Disruptive Strategy

Een proces dat leidt tot een veelal verrassend inzicht over wat wel werkt en wat niet. Over wat langdurige groei genereert en als een magneet klanten aantrekt met behulp van hedendaagse Marketing Tools die anders aan niet hadden geconverteerd. 

Voor wie?

De methode is in de eerste plaats ontwikkeld voor de grotere MKB-er met een uitloop naar corporate organisaties omdat het effect en de transformatie bij hen het grootst is. In de praktijk is gebleken dat ook de kleinere MKB-er en de ZZP-er veel voordeel kan behalen door hun Business Model af te stemmen op de Value Proposition die volgt uit de methode. Een methode gebaseerd op een combinatie van onderzoeken aan Harvard Business School én de bijna 30 jaar ervaring van Chantal Bakker, oprichtster en eigenaar van Bakker Business Transformation, de ontwikkelaar van het Business Transformation Model.

Bakker Business Transformation heeft zo’n 30 jaar ervaring met het uitzetten van een Marketing Strategie en de implementatie ervan in de praktijk. Zowel offline als online. Voor ZZP-ers, het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) als voor grootzakelijke corporate organisaties. Succes komt voort uit de combinatie van up-to-date kennis en vaardigheden. Het opdoen van theorie en het toepassen in de praktijk met aansluitend individuele supervisie. Wil jij je aanmelden of wil je meer weten? Boek dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Uitbesteden kan uiteraard ook. Ook dan is het boeken van een kennismakingsgesprek een goed vertrekpunt.

Liever een Incompany Training?

Idealiter nemen wij bij voorkeur een begeleidende, coachende rol in bij het ontwikkelen en uitwerken van de Value Proposition als onderdeel van het Business Transformation Model en de executie ervan in de praktijk zodat het organisatie breed wordt uitgedragen en jouw klanten zich keer op keer ondersteund voelen bij het proces waarin ze zich bevinden en de taken waar zijn voor staan. Het ontwikkelen van een succesvolle Value Proposition is een proces op zichzelf. Het geven van Incompany Trainingen is dan ook vooral voorbehouden aan organisaties die dat proces reeds hebben doorlopen waarna alle medewerkers er binnen het eigen segment mee leren werken. Ook dan richten wij ons op de combinatie theorie en praktijk zodat het ook direct toepasbaar wordt. Wanneer er toch behoefte is aan een training vooraf dan kan dit in de vorm van een interactieve lezing waarin deelnemers kennis maken met het Business Transformation Model en de rol van een geoptimaliseerde Value Proposition daarbinnen. Dit heeft als grote voordeel dat er meer mensen betrokken worden bij de ontwikkeling ervan en het bottom up kan worden uitgerold in plaats van top down.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot het te laat is en doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over jouw:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief