Business Model Transformation

De klassieker onder de Business Models laat je de kracht ervaren van een goed uitgewerkt Business Model dat je direct kunt implementeren in jouw bedrijf en alle onderdelen handvatten verschaft die richting geven.

Bakker Business Transformation Logo

Het succes dat volgt op een geweldig Business Model

Meer dan goede technologie in een hip design

Toen Apple de iPod introduceerde, deed het iets veel slimmers dan een goede technologie in een hip design verpakken. Het verpakte een goede technologie in een geweldig business model. Door hardware, software, en service te combineren, ontstond een meerwaarde voor klanten die veel verder reikt dan het technische product dat Apple ook biedt.

Drie redenen om jouw Business Model aan te passen

Om te bepalen of jouw organisatie of bedrijf haar bedrijfsmodel zou moeten veranderen, adviseren Johnson, Christensen, en Kagermann de volgende stappen:

  • Benoem wat het bestaande model succesvol maakt. Bijvoorbeeld, welk klantenprobleem lost het op? Hoe zorgt het model voor een nieuw gemak voor de consument en voor recordwinsten voor Apple?
  • Let op signalen dat het model aan verandering toe is. Zoals lastige nieuwe concurrenten aan de horizon.
  • Beslis of opnieuw uitvinden de moeite waard is. Managers begrijpen hun bestaande model niet goed genoeg om te weten wanneer het moet worden veranderd – of hoe. uw model de moeite waard is. Het antwoord is ja, maar wanneer het nieuwe model de industrie of de markt verandert.

De waarde voor de klant centraal

De 9 stappen die van een product of dienst een bedrijf maken

De meest succesvolle bedrijven die ook jaren nog succesvol zijn én groeien, investeren in innovatie en transformatie. Dat betekent niet dat je het wiel als ondernemer helemaal zelf moet uitvinden maar wel dat je linksom of rechtsom jouw Business Model moet ontdekken wil je met jouw bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn. Business Model Transformation van Bakker Business Transformation helpt je bij het ontwikkelen van een Business Model dat past bij jouw klanten, jouw producten en diensten, bij jou als ondernemer. En dat met jouw Value Proposition als centrale spil waar alle andere facetten zich omheen plaatsen. Wij helpen je bij het ontwikkelen van jouw succes strategie én bij de implementatie ervan in alle lagen van de organisatie.

Bakker Business Transformation

Door de waarde voor de klant centraal te stellen en hen te helpen om hun processen te versnellen en de product development en bedrijfsprocessen hier omheen te ontwikkelen ontstaat er een situatie van gegarandeerde vraag en continuiteit waardoor succes niet uit kan blijven.

Het Bakker Business Transformation van de Bakker Business Transformation is erop gericht om de verschillende zuilen binnen de organisatie op een meer holistisch wijze te laten samenwerken en de Customer Centric Strategie organisatiebreed uit te dragen.

Automation van Marketing, Sales en Service brengt de Customer Journey van de klant in beeld en stemt de vervolgacties daarop af zodat ook in deze zuilen binnen de organisatie de Customer Centric Strategy voor waardeverhoging zorgt. Hetzelfde geldt voor het ecosysteem dat wordt gevormd door gebruik te maken van een platform voor de driehoek klant, management en medewerkers.

Bakker Business Transformation B2B Growth

1. De doelgroep(en)

De klant en de waarde die deze bij jou zoekt maakt of breekt een organisatie. Zonder converterende klanten heeft een bedrijf simpelweg geen bestaansrecht. Een succesvol Business Model heeft de klant en de waarde die hem vooruit helpt altijd centraal staan. 

2. De Value Proposition

De Value Proposition in een Business Model beschrijft de voornaamste producten en diensten die waarde creëren voor een specifieke klant en hem vooruit helpen in het proces waarin hij zich bevindt. Een veelal onderschat onderdeel van het Business Model.

3. De communicatiekanalen

De communicatiekanalen beschrijven hoe een bedrijf communiceert met haar klanten en zo de verschillende doelen bereikt op een manier die het beste bij hen past waardoor de gelegenheid ontstaat om de waarde die de producten en diensten vertegenwoordigen aan hen te leveren.

4. De relatie met de klant

Klantrelaties verschillen per doelgroep en per fase binnen de Customer Journey waarin de klant zich bevindt. In dit onderdeel van het Business Model worden de verschillende relaties gedefinieerd. Van persoonlijk tot geautomatiseerd. Van het werven van klanten tot de herhaalaankoop.

5. De omzetkanalen

In dit onderdeel van het Business Model wordt bepaald hoe het bedrijf omzet genereert per klantsegment. Wat de verhouding omzet – kosten – winst is die maakt dat het bedrijf succesvol is. Ook de prijsstrategie wordt in deze fase bepaald. Gbaseerd op wat de klant bereid is te betalen.

6. De belangrijkste middelen

De belangrijkste middelen – ook wel assets genoemd – die een bedrijf nodig heeft om het Business Model tot uitvoering te brengen worden door de meeste bedrijven bij aanvang al gedefineerd en verward met het hebben van een goed lopend bedrijf zonder deze af te stemmen op de rest van het model. 

7. De hoofdactiviteiten

In dit onderdeel van het Business Model beschrijvcen we gezamelijk de belangrijkste activiteiten die een bedrijf of organisatie moet uitvoeren om het Business Model te laten werken. Ze hebben de Value Proposition centraal staan en richten zich hier 100% op als voorwaarde om omzet te genereren.

8. De voornaamste partners

In dit onderdeel van het Business Model beschrijvcen we gezamelijk de belangrijkste activiteiten die een bedrijf of organisatie moet uitvoeren om het Business Model te laten werken. Ze hebben de Value Proposition centraal staan en richten zich hier 100% op als voorwaarde om omzet te genereren.

9. De kostenstructuur

In dit onderdeel van het Business Model beschrijvcen we gezamelijk de belangrijkste activiteiten die een bedrijf of organisatie moet uitvoeren om het Business Model te laten werken. Ze hebben de Value Proposition centraal staan en richten zich hier 100% op als voorwaarde om omzet te genereren.

Het is het Business Model dat de transformatie in gang zet

Wij hebben het beeld en de verwachting dat de transformatie van een industrie, een markt of een branche normaliter begint met de invoering van een nieuwe technologie. Maar hoewel nieuwe technologieën vaak een belangrijke factor zijn, hebben zij op zichzelf nog nooit een industrie getransformeerd. Wat wel tot een dergelijke transformatie leidt is een Business Model dat een nieuwe technologie kan koppelen aan een opkomende marktbehoefte.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief:

Share This