Blue Ocean Strategy
Het creëren van een geheel nieuwe markt (Blue ocean) daar waar anderen zich een positie proberen te verwerven tussen de concurrenten in de bestaande markt (Red ocean).
Succes op de korte en de lange termijn
Wat is jouw Marketing, Sales & Service Strategie?
Ben je vandaag aan het managen terwijl je bouwt aan morgen? Dat is essentieel om een veerkrachtige organisatie op te bouwen. Onder normale omstandigheden is het voorspellen en plannen van toekomstige groei en winst een uitdaging. En in de huidige onzekere economische situatie is dat nog moeilijker. Heb jij voor jouw bedrijf strategieën ingebouwd die bestand zijn tegen veranderingen en verstoringen van het marktsegment waarin jij je bevindt? Vandaag de red ocean businesses beheren omdat je daar jouw huidige omzet uithaalt terwijl je tegelijkertijd moet u bouwen aan de toekomst aan jouw blue ocean businesses.
Heb jij één enkel aanbod of een gevarieerde portefeuille?
Een veerkrachtige portefeuille berust op het in evenwicht brengen van jouw red ocean businesses van vandaag terwijl jij een blue ocean businesses opbouwt voor de toekomst. Wanneer jij een Start-up bent of een bedrijf met slechts één overheersend aanbod, is het kiezen van het juiste bereik eenvoudig: Je moet ervoor zorgen dat jouw aanbod zich richt op het creëren van een nieuwe marktruimte in plaats van het op te nemen tegen grotere spelers. Voor een disruptive strategy in plaats van sustainable innovation. Maar wanneer jouw bedrijf een gevarieerde portefeuille van bedrijven heeft zul je altijd zowel de rode als de blauwe oceaan moeten bevaren op een bepaald moment.
Doelbewuste strategie en opkomende strategie in één
De sleutel tot het bewaren van een gezond evenwicht tussen de winst van vandaag en de groei van morgen ligt in de combinatie van een doelbewuste weloverwogen strategie in combinatie met een opkomende strategie. Een deliberate strategy en een emerging strategy in één. Hierbij gaat de eerste uit van de bestaande markt, de bestaande mogelijkheden qua technologie en de bestaande concurrenten terwijl de tweede gericht is op een nieuwe markt, nieuwe opkomende technologieën en trends en mogelijke nieuwe concurrenten.

Strategie gebaseerd op opkomende trends
Traditioneel gebruiken leiders twee maatstaven om de sterkte van het aanbod van een organisatie te beoordelen: marktaandeel en aantrekkelijkheid van de sector. Hoe aantrekkelijker de markt, zo is de gedachte, en hoe groter het marktaandeel, hoe gezonder je bent, en hoe minder je van koers hoeft te veranderen. Maar is dat zo? Marktaandeel is belangrijk, maar het is een achterblijvende indicator – een weerspiegeling van prestaties in het verleden, niet van die in de toekomst. Een soortgelijk argument kan worden aangevoerd voor de aantrekkelijkheid van de sector, omdat de verleidelijk aantrekkelijke sector van vandaag morgen onaantrekkelijk kan worden wanneer, bijvoorbeeld, veel andere organisaties besluiten in te springen en veel middelen achter hun stap zetten.
Waarde als belangrijkste indicator voor toekomstig succes
In plaats van aantrekkelijkheid van de industrie en marktaandeel, zouden innovatieve ondernemers waarde moeten gebruiken als de belangrijke parameters voor het managen van hun portfolio van bedrijven.
- Innovatie – zonder innovatie zitten bedrijven vast in de val van het verslaan van de concurrentie
- Waarde – innovatieve ideeën zijn alleen winstgevend als zij gekoppeld zijn aan wat kopers bereid zijn ervoor te betalen
Succes is geen toeval!
Jij bent aan zet door de juiste keuzes te maken en te gaan voor de meest succesvolle strategie in voor jouw bedrijf in jouw marktsegment en daar jouw Business Model omheen te bouwen. Waarbij de waarde voor de klant altijd centraal staat in alles wat je doet. Wat je voor ogen wilt houden is het volgende:
- Welke van jouw aanbiedingen of bedrijven zijn “me-toos” die slechts imitatiewaarde bieden
- Welke aanbiedingen zijn beter dan die van jouw concurrenten, maar slechts marginaal, en leveren een verbeterde waarde
- Welke van jouw aanbiedingen, als er al zijn, zijn waardeinnovaties die een echte sprong in waarde opleveren
Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?
Succes is geen toeval
Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is
Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:
- Value Proposition Start-up
- Business Model Transformation
- Strategie bepaling
- Inbound Marketing Strategie
- Sales Organisatie Model
- Customer Service
- CRM & Automation
En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.
Onze nieuwsbrief
Let’s keep in touch
Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Ja, ik wil samen transformeren!
Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief: