Balanced Scorecard

Het stellen van doelen voor een brede lijst aan criteria – breder dan alleen financieel – en er consistent naartoe werken en het beloningsmodel van de medewerkers hieraan koppelen is één van de meest effectieve strategiën om succesvoller te zijn.

Strategymap - Bakker Business Transformation

Breng balans aan in de organisatie

Waarom een Balanced Scorecard gebruiken?

Bedrijven en organisaties hebben één gemeenschappelijk doel: Het creëren van waarde – voor hun klanten, hun medewerkers en voor henzelf. Wanneer zij alleen de financiële waarde meten en vergoten laten zij veel kansen liggen. Door de Balance Scorecard een vast onderdeel te maken van hun Business Transformation biedt dit managers de gelegenheid om de doelen breder uit te rollen, te monitoren en na te leven zodat de organisatie op vele aspecten groeit en langdurig succesvol is.

  • Balance en afstemming in de organisatie
  • Analyzeren van (de wensen van) de klant
  • Focussen op de lange termijn financiële doelen
  • Vastleggen en meten van interne bedrijfsprocessen

Balanced Scorecard Strategy

Defineer en behaal jouw doelen

Balanced Scorecards en Strategiekaarten

Veel bedrijven meten alleen de financiële prestaties. Deze aanpak gaat echter voorbij aan andere belangrijke dimensies van waardecreatie. Zo geeft een winstplan niet de effecten van immateriële activa zoals onderzoekscapaciteiten, merkentrouw, en klantenrelaties weer. De Balanced Scorecard combineert het traditionele financiële perspectief met extra perspectieven die bedrijven helpen om alle activiteiten te meten die essentieel zijn voor het creëren van waarde. Het omvat typisch vier perspectieven:

Perspectief

Omschrijving

Relevante Variabelen

Financieel Perspectief

Zorgt ervoor dat plannen en processen leiden tot de gewenste niveaus van economische waardecreatie. Financiële maatregelen worden afgeleid van winstanalyses en vastgelegd in traditionele financiële boekhoudsystemen.

Inkomsten, brutowinst, operationele marge, cashflow 

Klantperspectief

Bepaalt hoe de producten en diensten van een bedrijf worden gezien door klanten op de doelmarkt. Dit perspectief omvat de productkenmerken, het merkimago en de reputatie van het bedrijf. Zijn ze het meest vertrouwde merk? Het meest innovatieve? De beste waarde? Klantmetingen moeten worden ontworpen om de gewenste marktpositie te weerspiegelen door zich te richten op maatstaven zoals kwaliteit, leveringssnelheid en klantenservice-ervaring. 

Net Promoter Score, herhalingsaankopen

Perspectief van Interne Bedrijfsprocessen

Identificeert kritieke functionele praktijken met betrekking tot innovatie, operaties, marketing en verkoop etc. die waarde creëren voor klanten. Het wordt typisch opgesplitst in de volgende processen: operations management, customer management, innovatie, regelgeving, en sociaal. Voor elk van deze processen worden maatregelen ontwikkeld. 

Innovatie, kwaliteit, beperking van leveranciersrisico’s

Leer- en Groeiperspectief

Geeft aan hoe immaterieel menselijk kapitaal en infrastructurele middelen kunnen worden gebruikt om bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Het beschouwt de rol van het menselijk kapitaal (mensen, talenten, en kennis die nodig zijn om doelstellingen te bereiken); informatiekapitaal (de gegevensbanken, netwerken, en IT-systemen die nodig zijn om groei op lange termijn te ondersteunen); en organisatiekapitaal (leiderschapscapaciteiten en culturele afstemming op bedrijfsdoelstellingen). Voor elk van deze processen worden maatstaven ontwikkeld.

Diversiteit en talent, opleiding van werknemers

De heilige graal tot langdurig succes

Hoewel ik ruim 28 jaar ervaring als Marketeer heb en de ins en outs van Marketing wel zo’n beetje ken, bleef ik mij verbazen over hoe weinig klantgericht de meeste bedrijven daadwerkelijk zijn. Dat ze jaar in, jaar uit, moeten blijven knokken om het hoofd boven water te houden en steeds harder hun best moeten doen om nieuwe en betere klanten aan te trekken. Natuurlijk vertelde ik hen dat ze zich tot de klant moesten richten in hun aanbod maar dat is niet hetzelfde als het belang van de klant – dat waar ze niet onderuit kunnen – in alles centraal te zetten. Ook had ik het gevoel dat er wat bleef ontbreken. Vandaar dat ik recent een aantal aanvullende opleidingen heb gevolgd bij Professor Christensen van Harvard Business School – één van de meest invloedrijke professoren -die hier jarenlang onderzoek naar heeft gedaan en mij precies kon uitleggen waarom het voor veel bedrijven moeilijk is om echt succesvol te zijn en te blijven. Door zijn methode op mijn klanten toe te passen heb ik eindelijk de heilige graal in handen om hen langdurig vooruit te helpen en succesvoller te laten zijn dan voorheen terwijl het gehele bedrijfsproces er alleen maar eenvoudiger op wordt. 

Drs. Chantal Bakker

Senior Marketeer & Business Developer, Bakker Business Transformation

Bakker Business Transformation Logo

30 jaar ervaring met Business Transformation

Bakker Business Transformation heeft zo’n 30 jaar ervaring met het uitzetten van een Marketing Strategie en de implementatie ervan in de praktijk. Zowel offline als online. Voor ZZP-ers, het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) als voor grootzakelijke corporate organisaties. Succes komt voort uit de combinatie van up-to-date kennis en vaardigheden. Het opdoen van theorie en het toepassen in de praktijk met aansluitend individuele supervisie. Wil jij je aanmelden of wil je meer weten? Boek dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Uitbesteden kan uiteraard ook. Ook dan is het boeken van een kennismakingsgesprek een goed vertrekpunt.

Liever een Incompany Training?

Idealiter nemen wij bij voorkeur een begeleidende, coachende rol in bij het ontwikkelen en uitwerken van de Balanced Scorecard Strategy als onderdeel van het Bakker Business Transformation Model en de executie ervan in de praktijk zodat het organisatie breed wordt uitgedragen en jouw klanten zich keer op keer ondersteund voelen bij het proces waarin ze zich bevinden en de taken waar zijn voor staan. Het ontwikkelen van een succesvolle Balanced Scorecard is een proces op zichzelf. Het geven van Incompany Trainingen is dan ook vooral voorbehouden aan organisaties die dat proces reeds hebben doorlopen waarna alle medewerkers er binnen het eigen segment mee leren werken. Ook dan richten wij ons op de combinatie theorie en praktijk zodat het ook direct toepasbaar wordt. Wanneer er toch behoefte is aan een training vooraf dan kan dit in de vorm van een interactieve lezing waarin deelnemers kennis maken met het Bakker Business Transformation Model en de rol van een geoptimaliseerde Balanced Scorecard Strategy daarbinnen. Dit heeft als grote voordeel dat er meer mensen betrokken worden bij de ontwikkeling ervan en het bottom up kan worden uitgerold in plaats van top down.

Wil je weten of jouw bedrijf wel insteekt op maximaal voordeel voor jouw klanten en dus maximale omzetverhoging?

Doe nu de Value Scan

Succes is geen toeval

Doe de Value Scan en steek in op een strategie die future-proof is

Wacht niet tot blijkt dat succes of verdere groei van jouw bedrijf of organisatie uitblijft maar doe nu de Value Scan van Bakker Business Transformation. Gebaseerd op het Business Transformation Model. Met vragen over:

En krijg inzichtelijk welke verbeterpunten om aandacht vragen. Hoe zeker je misschien nu ook bent van jouw positie in de markt, verandering is uiteindelijk onvermijdelijk. Door hierop te anticiperen voorkom je het risico om marktaandeel te verliezen en blijft de omzet groeien.

Onze nieuwsbrief

Let’s keep in touch

Word je geraakt door wat je hier op de site leest over Innovatie, Transformatie, Value Proposition, Business Models, Sustainability, Disruption, Marketing, Automation en meer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil samen transformeren!

Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief:


Share This