De Wat-vraag als fundament van de Business Strategie

Bedrijven en organisaties met een goed uitgewerkte Business Strategie zijn succesvoller. Hierbij draait het om de Wat-vraag. Het helpt hen bij het bepalen van de antwoorden op vragen als:

  • Wat proberen we te bereiken en bewerkstelligen?
  • Hoe positioneren we ons te midden van klanten en concurrenten?

De verschillende strategie niveau’s

Een goed uitgewerkte Business Strategie werkt als een gids waaruit de acties van de verschillende afdelingen en de betreffende teams volgen op de verschillende lagen in de organisatie.

  • Corporate level Strategie: Hierbij staat de meest fundamentele vraag, wat willen we bereiken centraal. Draait het om groei, stabiliteit, bedrijfsverkoop etc.
  • Business Unit Strategie: Hierbij draait het om de vraag, hoe gaan we de concurrentiestrijd aan. Is dat door klantenbinding, product of service leiderschap, de laagste kosten? Waar is de differentie op gebaseerd?
  • Market Level Strategie: Hierbij draait het om de vraag, hoe ga je groei bewerkstelligen? Is dat door de markt te betreden, door een nieuwe markt te ontwikkelen, dooor producten of diensten te ontwikkelen of te optimaliseren?

De 10 voorbeelden van succesvolle bedrijfsstrategieën

Het aantal mogelijke succesvolle Business Strategieën is eindeloos. Het gaat dan ook echt te ver om ze hier allemaal te noemen. Of nee, dat is simpelweg onmogelijk. Wat we wel kunnen doen is een overzicht geven van de meest voorkomende. Enkel en alleen globaal omschreven. We gaan er al snel vanuit dat alle bedrijven maar één ding willen: Met zo min mogelijk inspanning zo snel mogelijk zo veel mogelijk verdienen, Wanneer we naar de missie kijken is dat niet altijd de meest voor de hand liggende strategie voor de lange termijn. We komen dan – buiten de meer innovatieve actuele strategieën – eerder uit bij:

1. Cross-sell meer producten

Sommige organisaties richten zich op het verkopen van extra producten aan dezelfde klant. Cross-selling werkt voor standaard producten binnen een bepaald segment, maar ook voor online retailers. Door het aantal verkochte producten per klant te verhogen, kunt u de gemiddelde afname per winkelwagen verhogen. Zelfs een kleine toename in winkelwagengrootte kan een aanzienlijke impact hebben op de winstgevendheid, zonder dat je geld hoeft uit te geven om meer nieuwe klanten te werven.

2. Meest innovatieve product of dienst

Veel bedrijven, vooral op het gebied van technologie of automotive, onderscheiden zich door het creëren van de meest cutting-edge producten. Om dit als bedrijfsstrategie te gebruiken, zult u moeten definiëren wat “innovatief” voor uw organisatie betekent of hoe u innovatief bent.

3. Laat de verkoop groeien door nieuwe producten

Sommige bedrijven investeren graag in onderzoek en ontwikkeling om voortdurend te innoveren, zelfs met hun meest succesvolle producten. Bij dit soort strategieën worden nieuwe producten op de markt gebracht en worden producten geüpdate die de trends kunnen bijhouden.

4. Verbeter de klantenservice

Het verbeteren van de klantenservice kan een goede bedrijfsstrategie zijn als het bedrijf een probleem heeft gehad met het leveren van kwalitatieve klantenservice. Sommige bedrijven hebben zelfs een sterke reputatie opgebouwd voor het hebben van uitzonderlijke klantenservice. Meestal hebben bedrijven een probleem op een specifiek gebied, dus een bedrijfsstrategie die gericht is op het verbeteren van de klantenservice zal meestal doelstellingen hebben die zich richten op zaken als online ondersteuning of een effectiever callcenter.

5. Een jonge markt veroveren

Sommige grote bedrijven kopen concurrenten uit of fuseren om een jonge markt te veroveren. Dit is een gebruikelijke strategie van Fortune 500-bedrijven om een voordeel te behalen op een nieuwe of snelgroeiende markt. Door een nieuw bedrijf over te nemen kan een groter bedrijf concurreren op een markt waar het voorheen niet sterk aanwezig was, terwijl de gebruikers van het product of de dienst behouden blijven.

6. Productdifferentiatie

Productdifferentiatie is een veelgebruikte bedrijfsstrategie, vooral voor business-to-consumer (B2C) bedrijven. Zij kunnen hun producten differentiëren door de nadruk te leggen op het feit dat ze superieure technologie, kenmerken, prijsstelling of styling hebben.

7. Prijsstrategieën

Als het op prijsstelling aankomt, kunnen bedrijven ofwel hun prijzen laag houden om meer klanten aan te trekken, ofwel hun producten een aspirationele waarde geven door ze duurder te prijzen dan wat de meeste gewone klanten zich kunnen veroorloven. Als bedrijven van plan zijn hun prijzen laag te houden, zullen zij een veel groter volume aan producten moeten verkopen, aangezien de winstmarges gewoonlijk zeer laag zijn. Ondernemingen die ervoor kiezen hun producten buiten het bereik van gewone klanten te prijzen, zijn in staat de exclusiviteit van hun product te handhaven en tegelijkertijd een grote winstmarge per product te behouden.

8. Technologisch voordeel

Door een technologisch voordeel te verkrijgen, genereren bedrijven en organisaties vaak een hogere omzet, een hogere productiviteit of zelfs marktdominantie. Dit kan betekenen dat je investeert in onderzoek en ontwikkeling, een kleiner bedrijf overneemt om toegang te krijgen tot hun technologie of zelfs werknemers aanneemt met unieke vaardigheden die het bedrijf een technologisch voordeel zullen geven.

9. Verbeter de klantenbinding

Het is over het algemeen veel gemakkelijker om een klant te behouden dan geld uit te geven om een nieuwe aan te trekken. Dat maakt dit een geweldige strategie wanneer je mogelijkheden ziet om de klantenbinding te verbeteren. Deze strategie vereist wel dat je de belangrijkste tactieken en projecten identificeert om klanten te behouden. Data-analyse en een volwassen CRM-systeem zijn dan ook van essentieel belang.

10. Duurzaamheid

Bedrijven en organisaties zouden een hele bedrijfsstrategie kunnen lanceren die gericht is op het vergroten van de duurzaamheid van uw bedrijf. Daarmee gaan ze mee met de tijd en wekken ze vertrouwen bij de klant. Het doel zou ook bijvoorbeeld kunnen zijn om de energiekosten te verlagen of de voetafdruk van het bedrijf te verkleinen door een recyclingprogramma te implementeren. Want, let op…. Het woord sustainability kan zowel een ecologische, sociologische en economische connotatie hebben. Wat ook nog niet is geland bij veel managers is dat de Balanced Scorecard en Strategy Maps van Professor Robert S. Kaplan ook mogelijkheden biedt om sustainability mee te nemen en meetbaar te maken.

Het is geen overbodige luxe om een bewaker van het transformatieproces aan te stellen. Een externe partij die ten minste 2 jaar in de organisatie meedraait en de visie, missie en strategie bewaakt. Die niet alleen met de bril van het management kijkt naar de executie van de transformatie in de organisatie maar ook vanuit het perspectief van de klant en bottum-up vanuit de medewerkers. Het blijkt namelijk dat het anders snel weer business-as-usual is en de zo noodzakelijke transformatie niet van de grond komt.
Chantal Bakker